Na een dagje rust in de Vuelta staat er op dinsdag een tijdrit op het programma. Perfecte kost dus voor Remco Evenepoel, die straks mogelijk opnieuw in het rood kan staan. Dan moet onder meer wel Sepp Kuss flink achter zich worden gehouden. 2’22’’ om precies te zijn.
Maar bij Jumbo-Visma hebben ze er geen goed oog op. “Ik vrees dat het nipt wordt”, stelt Mathieu Heijboer in Het Nieuwsblad. “Sepp heeft best al degelijke tijdritten gereden, maar dan zaten er altijd flink wat hoogtemeters in. Dit is een parcours dat hem echt niet ligt: het is nagenoeg allemaal vlak. Bovendien treft hij met Remco iemand die op het WK nog ongekende dingen heeft laten zien in een tijdrit. Dan weet je genoeg: dat wordt even slikken straks. Ik calculeer een flink verlies in.”
Dat is duidelijk. Bij de Nederlandse formatie zitten ze toch met een klein ei in de broek. Althans voor de leiderspositie van Kuss. Ook al zal diens mindset deze keer anders zijn omdat hij er echt voor zal gaan. “Maar evengoed hou ik rekening met één minuut tijdverlies per tien kilometer. Maak zelf de som: de tijdrit is ruim 25 kilometer lang. Elk verlies minder dan 2 à 2’30” zou een meevaller zijn”, aldus Heijboer.
“Vergeleken met Roglic – en dat zal niet anders zijn tegenover Evenepoel – scheelt dat straks al snel twintig à dertig watt gemiddeld. Op dit niveau is dat heel veel. Tot slot is Sepp ook niet super aerodynamisch, waardoor hij nog aan vermogen verliest. Renners als Vingegaard en Evenepoel trappen even hard op hun tijdritfiets als op hun wegfiets. Die gave heeft Sepp niet.”
Maar bij Jumbo-Visma hebben ze er geen goed oog op. “Ik vrees dat het nipt wordt”, stelt Mathieu Heijboer in Het Nieuwsblad. “Sepp heeft best al degelijke tijdritten gereden, maar dan zaten er altijd flink wat hoogtemeters in. Dit is een parcours dat hem echt niet ligt: het is nagenoeg allemaal vlak. Bovendien treft hij met Remco iemand die op het WK nog ongekende dingen heeft laten zien in een tijdrit. Dan weet je genoeg: dat wordt even slikken straks. Ik calculeer een flink verlies in.”
Dat is duidelijk. Bij de Nederlandse formatie zitten ze toch met een klein ei in de broek. Althans voor de leiderspositie van Kuss. Ook al zal diens mindset deze keer anders zijn omdat hij er echt voor zal gaan. “Maar evengoed hou ik rekening met één minuut tijdverlies per tien kilometer. Maak zelf de som: de tijdrit is ruim 25 kilometer lang. Elk verlies minder dan 2 à 2’30” zou een meevaller zijn”, aldus Heijboer.
SLECHTSTE COMBINATIE
De head of performance van Jumbo-Visma doet overigens ook nog uit de doeken wáárom Kuss dan precies zo zwak is in tijdrijden. “Omdat Sepp lang en dun is. Voor een vlakke tijdrit is dat zowat de slechtste combinatie denkbaar. Bovendien zijn de absolute vermogens die hij trapt niet overdreven hoog”, zegt Heijboer over de man van 1m82 en 61kg.“Vergeleken met Roglic – en dat zal niet anders zijn tegenover Evenepoel – scheelt dat straks al snel twintig à dertig watt gemiddeld. Op dit niveau is dat heel veel. Tot slot is Sepp ook niet super aerodynamisch, waardoor hij nog aan vermogen verliest. Renners als Vingegaard en Evenepoel trappen even hard op hun tijdritfiets als op hun wegfiets. Die gave heeft Sepp niet.”