Als er al zoiets bestaat als een perfecte koersdag, dan kwam Lidl-Trek daar vrijdag in Tirana akelig dicht bij in de buurt. Mads Pedersen won de openingsrit van de Giro d’Italia na een indrukwekkende collectieve prestatie. Ploegleider Maxime Monfort keek na afloop met trots terug op een plan dat beter uitpakte dan hij zelf had durven dromen. “Dit was beter dan ons beste plan”, zei hij.
De ploeg had haar zinnen gezet op de tweede beklimming van de Surrel, maar bleek al veel eerder controle te hebben over de koers. “We hadden niet verwacht dat de ploeg zó sterk zou zijn. De eerste passage van de klim hebben we al zoveel indruk gemaakt dat er achterin niemand meer iets durfde te proberen. De mannen hebben meer gedaan dan we gevraagd hadden.”
Tactisch meesterschap én vertrouwen
Een belangrijke rol was weggelegd voor Giulio Ciccone, die op de tweede beklimming van de Surrel het tempo zo hoog hield dat concurrenten massaal overboord gingen. “Ik dacht eerlijk gezegd dat het te vroeg was om daar al vol te gaan”, erkende Monfort. “Maar we wisten dat Ciccone in uitstekende vorm verkeerde en klaar stond om alles te geven.”
Bij Visma | Lease a Bike werd na afloop gesproken over een zwaardere klim dan gedacht, maar dat beeld herkende Monfort niet. “Voor ons was het eerder omgekeerd. Mads zei: ‘No way that I will be dropped here.’ Dat gaf ons vertrouwen. Hij voelde zich sterk en dat bleek ook in de sprint, waarin hij Van Aert op dertig centimeter klopte.”
Ook de hulp van andere ploegen, zoals die van Visma zelf, verraste hem niet. “Als Wout in de pers zegt dat hij niet goed is, dan is hij dat meestal toch wel. Hij heeft een sterke koers gereden en zat op het juiste moment op de juiste plek. Uiteindelijk viel het verschil bijna niet te meten.”
Roze trui in gevaar in tijdrit?
Zaterdag wacht een individuele tijdrit over 13,7 kilometer. Houdt Pedersen dan het roze? “Mads is geen specialist, maar wel een sterke tijdrijder. Toch houden we ook rekening met Mathias Vacek”, aldus Monfort. “Die is wél specialist en zat goed voorin. Het zou zomaar kunnen dat hij het roze pakt, maar er zijn meerdere kanshebbers.”
Pedersen heeft volgens Monfort amper kunnen trainen op zijn tijdritfiets, maar onderschat hem niet. “Er zaten maar vier weken tussen de klassiekers en de Giro, dus daar was geen tijd voor. Maar adrenaline en vorm brengen je soms ook heel ver.”
Wie er in de ploegleiderswagen achter Pedersen rijdt, is nog niet beslist. “Misschien Kim Andersen, omdat hij Deens spreekt. Dat kan net dat extra beetje vertrouwen geven in zo’n rit.” Wat Lidl-Trek ook beslist: als het team zo blijft koersen, kan het nog een hele interessante Giro worden.