De internationale wielerunie UCI heeft in het Franse Arzon enkele nieuwe technische regels goedgekeurd, maar één daarvan doet nu al flink wat stof opwaaien. Vooral in het vrouwenpeloton klinkt stevige kritiek op de beslissing om vanaf 2026 een minimale stuurbreedte te verplichten. Renners met een kleinere lichaamsbouw vrezen dat hun positie op de fiets ernstig verstoord wordt – en dat met mogelijk prestatieverlies én blessureleed tot gevolg.
Wat verandert er precies?
Tijdens het overleg van de Equipment and New Technologies Commission tussen 10 en 12 juni werd beslist dat sturen in wegwedstrijden en veldritten vanaf 1 januari 2026 minimaal 40 centimeter breed moeten zijn (gemeten aan de buitenkant). Daarnaast moet de interne afstand tussen de remgrepen minstens 32 centimeter bedragen.
Op het eerste gezicht een technische bijzaak, maar in de praktijk raakt het vrouwenpeloton vol in het hart. Vrouwelijke profs, die doorgaans smaller gebouwd zijn dan hun mannelijke collega’s, rijden nu vaak met sturen van 36 of zelfs 34 centimeter breed. Die sturen zouden over minder dan twee jaar dus niet meer reglementair zijn.
Fysiek niet haalbaar voor iedereen
De kritiek volgde snel. “Al onze dertien rensters rijden met een stuur smaller dan 40 centimeter,” liet ploegleider Karl Lima (Coop-Repsol) via X weten. Ook Niamh Fisher-Black liet zich horen. De klimster van Lidl-Trek deelde op Instagram een foto van haar schouderbreedte: amper dertig centimeter. “Tien centimeter breder dan je natuurlijke houding moeten rijden, dat is absurd.”
All of our 13 riders in @TeamCoopRepsol have handlebars below 40 cm. https://t.co/bn4ySgHSGq
— Karl Lima (@Karl_Lima_Hitec) June 14, 2025
Ook bij Visma | Lease a Bike heeft men het probleem al in kaart gebracht. Volgens Cervélo moeten veertien van de achttien vrouwen in de ploeg hun stuur vervangen – een ingreep die ook de aerodynamica en comfortpositie beïnvloedt. “Deze maatregel is enorm discriminerend tegenover vrouwen en kleinere mannen,” aldus een anonieme bron tegenover Bikeradar.
Waarom deze regel?
De UCI zou deze wijziging willen doorvoeren om de veiligheid in pelotonsprinten te verbeteren. Te smalle sturen zouden volgens sommige experts het stuurgedrag minder stabiel maken in nervositeit. Maar veel renners en teams betwijfelen of de maatregel dat effect daadwerkelijk zal hebben, en vrezen vooral dat het standaardiseren van stuurbreedte een one-size-fits-all-benadering is die geen rekening houdt met lichaamsvariatie.
Voor veel rensters is de stuurbreedte een fundamenteel onderdeel van hun afstelling. Een geforceerde aanpassing zou niet alleen comfort, maar ook prestaties en blessurepreventie beïnvloeden. En dat net in een sport waar elk procentje telt.
De UCI heeft vooralsnog niet gereageerd op de publieke kritiek, maar de verwachting is dat dit onderwerp de komende maanden op de agenda blijft – zeker nu steeds meer renners en teams zich beginnen uit te spreken.