Lotte Kopecky zal deze zomer opnieuw te zien zijn in de grootste rittenkoers van het vrouwenwielrennen. Na weken van speculatie heeft haar ploeg SD Worx-Protime nu officieel duidelijkheid gegeven over de plannen van de wereldkampioene.
LEES OOK: Hij was erbij: De Cauwer doet onthulling over huwelijk Kopecky en Merckx
Kopecky keert stap voor stap terugSinds haar sterke Ronde van Spanje kwam Kopecky niet meer in competitie. De wereldkampioene koos bewust voor een rustperiode na een intens voorjaar waarin ze opnieuw haar klasse etaleerde.
In de Vuelta liet de Belgische zich meermaals opmerken met een ritzege en verschillende ereplaatsen. Daarna verdween ze tijdelijk uit het wedstrijdritme om zich optimaal voor te bereiden op de tweede helft van het seizoen.
Die comeback laat ondertussen niet lang meer op zich wachten. Komend weekend staat Kopecky alweer aan de start van de Belgische kampioenschappen tijdrijden en op de weg. Vervolgens werkt ze nog enkele belangrijke voorbereidingswedstrijden af richting haar volgende grote doel.
Belangrijke bevestiging
Dinsdag kwam er uiteindelijk ook duidelijkheid over de vraag die veel wielerliefhebbers bezighield. SD Worx-Protime bevestigde officieel dat Kopecky opnieuw deelneemt aan de Tour de France Femmes.
Voor de Belgische wordt het haar vierde deelname aan de prestigieuze rittenkoers. Haar beste resultaat dateert van 2023, toen ze lange tijd in het geel reed, een etappe won en uiteindelijk als tweede eindigde in het eindklassement. Vorig seizoen verliep de Tour een stuk moeilijker en speelde ze geen rol van betekenis in de strijd om de eindzege.
Met de bevestiging van haar deelname lijkt nu alvast één ding duidelijk: Kopecky heeft haar vizier opnieuw gericht op de grootste afspraak van de zomer en krijgt binnenkort de kans om zich opnieuw te meten met de absolute wereldtop.
Stan Strubbe