Tadej Pogacar heeft de Ronde van Zwitserland afgesloten zoals hij eraan begonnen was: met een overwinning. De Sloveense wereldkampioen kroonde zich zondag niet alleen tot eindwinnaar, maar pakte ook nog eens de slotrit. Toch ging het na afloop niet alleen over wielrennen.
LEES OOK: Pogacar toont zich plots van zijn meest kwetsbare kant
Zware test richting TourOp de laatste dag kreeg het peloton een bijzonder zwaar parcours voorgeschoteld. De combinatie van de hitte, de vele hoogtemeters en de steile beklimmingen zorgde ervoor dat zelfs de sterkste renners diep moesten gaan. "Het was superzwaar", vertelde Pogacar na afloop. "Elke ronde werd het moeilijker en op het einde was het gewoon voluit rijden."
Volgens de UAE-kopman leek de rit bovendien sterk op wat hem binnenkort in de Tour de France te wachten staat. "Dit is hoe het er in de Tour ook uit zal zien, met deze hitte en zoveel hoogtemeters voor de slotklim."
De wereldkampioen zag de wedstrijd dan ook als een perfecte generale repetitie. "Het is heel goed om de benen, het hart en de longen te testen. Ik ben echt all out gegaan."

Eerst tijd voor Urska
Ondanks zijn dominantie in Zwitserland denkt Pogacar nu vooral aan herstel. De Sloveen maakte duidelijk dat hij de komende dagen bewust wat gas terugneemt vooraleer de focus volledig op de Tour gaat. "Richting de Tour is het nu even een beetje resetten thuis en wat specifieke trainingen doen", aldus Pogacar.
Daarbij speelde ook een persoonlijke reden mee. Zijn vriendin Urska Zigart kwam deze week zwaar ten val in de Ronde van Zwitserland voor vrouwen en liep daarbij een kaakbreuk op.
Pogacar keek er dan ook naar uit om opnieuw thuis te zijn. "Ik ben blij dat ik de rit en het klassement win, en dat ik nu terug kan naar Urska." Daarmee lijkt de Sloveen zijn volgende plan al duidelijk te hebben: enkele dagen rusten en tijd doorbrengen met zijn vriendin, voordat de jacht op nieuw Toursucces echt begint.
Stan Strubbe