Thibau Nys had zich ongetwijfeld meer voorgesteld van zijn Ronde van Zwitserland. Onze landgenoot kon in de ritten die hem normaal gezien moeten liggen geen hoofdrol opeisen, maar ondanks die tegenvaller blijft hij opvallend rustig onder zijn prestaties.
LEES OOK: Nys heeft het zwaar: "Het is echt afzien"
Nys spaart zichzelf nietVooraf waren enkele etappes uitgetekend voor explosieve renners zoals Nys, maar hij slaagde er niet in om zich in de kijker te rijden. Zelf zoekt hij daarvoor geen excuses. "Het was veel minder dan ik verwacht had, er is niks mis mee om dat toe te geven", klonk het eerlijk bij Het Laatste Nieuws.
Toch zag Nys tijdens de slotrit signalen die hem vertrouwen geven richting de komende weken. In de loodzware bergetappe kon hij immers langer standhouden dan eerder in de week. "Er is beterschap. Ik kende geen absolute topdag, maar ik kon mezelf weer pijn doen en ervan herstellen", stelde hij na afloop.

Positieve signalen
Nys gaf toe dat de warme omstandigheden niet ideaal waren. De voorbereiding op de wedstrijd werkte hij volledig af in België, waardoor de overgang naar temperaturen rond de veertig graden bijzonder zwaar bleek.
"Ik kwam hier voor het eerst in de warmte, wat niet evident is", vertelde hij. "Ik ben ook niet extreem met hittetraining bezig geweest. Maar het feit dat ik er na vier zware dagen in de lastigste rit van allemaal door kom, toont aan dat de conditie wel degelijk goed is."
Daarom overheerst uiteindelijk vooral het optimisme. "Ik heb hardheid opgedaan, dat zal me zeker deugd doen. Ik weet dat ik het gewoon tijd moet geven en vertrouw erop dat het goedkomt."
Stan Strubbe