De boete die Mathieu van der Poel kreeg na de tijdrit in de Ronde van Zwitserland blijft de gemoederen beroeren. Terwijl de Nederlander nog nagenoot van een ijzersterke prestatie tegen de klok, kreeg hij onverwacht een sanctie van de UCI. Niet iedereen kan zich daarin vinden.
LEES OOK: Van der Poel veroorzaakt discussie met opmerkelijk moment naast de fiets
Knetemann begrijpt er weinig vanVan der Poel zat na zijn tijdrit geruime tijd in de hot seat, wachtend op de concurrentie. Door de extreme hitte had de Nederlander ondertussen zijn bovenlichaam ontbloot, iets wat uiteindelijk leidde tot een geldboete van de UCI.
Die beslissing schoot bij Knetemann duidelijk in het verkeerde keelgat. Volgens haar was er een logische verklaring voor het gedrag van Van der Poel. "Het zag er voor mij uit dat hij gewoon aan het afkoelen was", stelde ze in de podcast In Het Wiel. "Zo'n snel tijdritpak is ook niet echt verkoelend."
Voor haar is de straf dan ook moeilijk te begrijpen. "Dat is best wel lachwekkend. De UCI geeft daar dan een boete voor. Ga je werk doen, denk ik dan!"
This vile criminal has been brought to justice. https://t.co/WdrTNUQdQ9 pic.twitter.com/oA4JJHOEEV
— Benji Naesen (@BenjiNaesen) June 20, 2026
Verantwoordelijkheid bij Van der Poel
Toch vond Knetemann niet dat alle schuld bij de wielerbond lag. Volgens haar had ook Alpecin-Deceuninck liever gezien dat hun kopman zichtbaar bleef in de kledij van de sponsors. "Uiteindelijk wil de ploeg dat natuurlijk ook niet. Dan maak je als ploeg gewoon minder reclame."
Daarnaast zag ze ook een verantwoordelijkheid bij Van der Poel zelf. "Hij had dat ook moeten bedenken. Voor zijn sponsor is het misschien wel beter als hij daar met een shirt aan zit."
Maar ondanks die nuance blijft haar conclusie duidelijk. Volgens Knetemann had deze discussie veel beter intern opgelost kunnen worden dan via een officiële sanctie van de UCI. Met een knipoog besloot ze haar betoog: "Zijn we allemaal niet een beetje preutse mensen die naar wielrennen kijken?"
Stan Strubbe