Marianne Vos heeft zondag eindelijk haar eerste overwinning van het seizoen kunnen vieren. De Nederlandse kopvrouw van Visma | Lease a Bike kende een moeilijke eerste helft van het jaar, maar sloot de Ronde van Catalonië af met een ritzege die duidelijk veel voor haar betekende.
LEES OOK: Ploegleider brengt weinig hoopvolle update over Wout Van Aert
Ploegwerk legt basis voor succesVisma | Lease a Bike had vooraf een duidelijk plan uitgestippeld voor de slotetappe. Toen een vroege vlucht een aanzienlijke voorsprong bijeen reed, besloot de ploeg het heft stevig in handen te nemen.
Volgens Vos lag daar de basis van de uiteindelijke overwinning. "Toen de kopgroep drie minuten voorsprong had, besloten we het tempo in het peloton op te voeren."
De ervaren Nederlandse zag hoe haar ploeggenoten het verschil maakten in de achtervolging. "Maud en Marion hebben geweldig werk geleverd door de voorsprong binnen de perken te houden. Iedereen was enorm toegewijd om voor de overwinning te gaan."

Mooie bekroning na moeilijke maanden
In de finale kreeg Vos vervolgens een perfecte lead-out van haar ploeggenoten. De Nederlandse hoefde het werk enkel nog af te maken aan de finish. "Margaux en Nienke brachten me in een zetel naar de streep, waarna ik het kon afmaken", aldus Vos. "Dat we wederom als eerste en tweede eindigen, maakt het helemaal af. Ik ben het team echt heel erg dankbaar..."
Voor de Nederlandse kampioene betekende de overwinning meer dan zomaar een ritzege. Na het overlijden van haar vader en een sleutelbeenbreuk kende ze immers een bijzonder moeilijke periode buiten én op de fiets.
Ook ploegleider Joppe de Heij genoot zichtbaar van het collectieve succes. "Als je twee keer eerste en tweede kan worden met dezelfde rensters in verschillende volgorde is dat misschien nog wel specialer dan dat één iemand twee keer wint."
Stan Strubbe