Mathieu van der Poel heeft in de tijdrit in de Ronde van Zwitserland niet alleen indruk gemaakt met zijn prestaties op de fiets. Ook naast de koers zorgde de Nederlander voor heel wat reacties na een opvallend moment na afloop van de tijdrit.
LEES OOK: Analiste haalt snoeihard uit richting UCI: "Ga je werk doen!"
Boete na opvallende beeldenNa zijn sterke tijdrit nam Van der Poel plaats in de hotseat om af te wachten of zijn chrono stand zou houden. Door de hitte en de geleverde inspanning had de Nederlander op dat moment zijn shirt uitgetrokken.
Die beelden gingen niet onopgemerkt voorbij bij de wedstrijdjury. Uiteindelijk volgde een boete van 500 Zwitserse frank wegens een 'ongepaste outfit'.
De sanctie zorgde meteen voor verdeeldheid. Ook co-commentator en ex-renner Karsten Kroon werd bij Eurosport geconfronteerd met de opmerkelijke beslissing van de organisatie.
💀 Esto serán 500 francos suizos, Mathieu
— Eurosport.es (@Eurosport_ES) June 21, 2026
🥵 La sanción a Van der Poel por estar sin camiseta en el 'hot seat' mientras esperaba que acabara la crono#TourdeSuisse | #LaCasaDelCiclismo pic.twitter.com/MfIEHAg73O
Kroon reageert met knipoog
De Nederlander moest eerst lachen toen het onderwerp ter sprake kwam. "Natuurlijk was het me opgevallen", vertelde hij. "Mathieu is een mooie man. Hij had niets om zich voor te schamen. Ik heb met bloot totaal geen problemen..."
Toch kon hij zich uiteindelijk ook enigszins vinden in de beslissing van de jury. "Toen ik het las, dacht ik: ja, in Zwitserland verbaast het me echt helemaal niets." Volgens de voormalige renner hoort het ergens ook bij het professionele wielrennen. "Het hoort misschien wel dat je er in het shirt van je sponsor zit. Ik zou zelf de boete niet gegeven hebben, maar ik begrijp ze wel."
Stan Strubbe