Begeeft Remco Evenepoel zich op een gevaarlijk pad? Afgaande op de officiële regels is dat alvast wel het geval. Zo zou hij immers niet deelnemen aan het Belgisch kampioenschap van komende zondag, maar dat zou hem op een flinke sanctie kunnen komen te staan.
LEES OOK: Nys schuift twee topfavorieten naar voren voor Belgisch Kampioenschap
Zware straffenIn België is het – in tegenstelling tot veel andere landen – voor profrenners verplicht om deel te nemen indien ze fit en gezond zijn. Mocht een renner toch verzaken, dan riskeert hij een schorsing van maar liefst negen dagen.
Als Evenepoel zou beslissen om niet deel te nemen, zou hij dus in principe ook niet aan de start kunnen komen van de Tour de France. Mochten ze bij Belgian Cycling al zo standvastig zijn, dan valt uiteraard te betwijfelen of Evenepoel zich aan deze sanctie zal houden.
In dat geval zou er een bijkomende sanctie volgen van 15 euro boete, aangevuld met een schorsing van 14 dagen. Bovendien zou ook al het gewonnen prijzengeld moeten worden terugbetaald. Naast Evenepoel zou overigens ook huidig Belgisch kampioen Tim Wellens verstek geven.

Ziektebriefje als oplossing
Zal het dan tot deze zware sancties komen? Bij Belgian Cycling proberen ze tegenover WielerFlits alvast dreigend genoeg te klinken. “Er bestaan geen uitzonderingen. Het BK op de weg is voor elke profrenner verplicht, ongeacht profiel of status”, aldus directeur sport Massimo Van Lancker.
“Het reglement kregen de renners in een e-mail. Het is aan elke renner om dat reglement te kennen en te respecteren. Indien ze er niet bij kunnen zijn, moeten ze het nodige doen. Als je een attest hebt van een dokter, dan ben je gewettigd afwezig en vervalt de sanctie. Heb je geen attest of geldige reden, dan ben je onwettig afwezig en neemt Belgian Cycling maatregelen.”
Het gebeurde de voorbije jaren al vaker dat renners plots met kleine kwaaltjes kampen om nadien gewoon te schitteren in de Tour. De oplossing lijkt dan ook voor de hand te liggen. “De beslissing van een arts ga ik niet in twijfel trekken”, stelt Van Lancker.
“Als die zegt dat een renner te ziek is om te starten of kniepijn heeft, dan stel ik mij daar geen vragen bij. We vinden het gewoon belangrijk dat de beste renners van België aan de start staan van deze koers.” We lijken ons dan ook weldra aan een ‘zieke’ Evenepoel en Wellens te mogen verwachten.
Kevin De Jonghe