Hij was eerder weifelachtig begonnen aan de Ronde van Zwitserland, maar afgelopen weekend toonde Mathieu van der Poel dan toch dat hij klaar is voor de Tour de France. In de tijdrit werd hij immers maar nipt tweede na Tadej Pogacar. Echter zorgde hij daar ook voor de nodige controverse.
LEES OOK: Straffe taal: Gilbert voorspelt nu al nieuwe topzege Van Aert
Strenge GilbertZo nam Van der Poel immers plaats in de hotseat in bloot bovenlijf. Hij kreeg er ook een boete voor 500 Zwitserse frank voor. De meningen over het feit of Van der Poel dit had kunnen/mogen doen blijven evenwel verdeeld. Philippe Gilbert vond het duidelijk eerder een onbezonnen actie.
“Hij is minstens 30 minuten op de hot seat gebleven. Hij had ruim de tijd om een truitje aan te trekken”, velt hij zijn oordeel bij Dans Le Peloton. “Publicitair gezien voor zijn team was dat zeer belangrijk. Er zijn teams die zouden dromen van een situatie waarin je live te zien bent voor miljoenen kijkers.”
Volgens Gilbert had Van der Poel om te beginnen al meer rekening moeten houden met zijn eigen sponsors. “Dit was niet al te slim. In de verschillende ploegen waar ik heb gereden, werd het altijd slecht bekeken wanneer er beelden werden gepubliceerd waarop we niet gekleed waren.”

Niet meer van deze tijd
Collega-analist Frédéric Amorison was evenwel een andere mening toegedaan. Hij wijst op het feit dat het echt broeierig heet was, en de renners – in dit geval Van der Poel – alle nodige afkoeling konden gebruiken.
“Sommige renners moeten lange minuten, soms zelfs uren wachten. Moeten we in 2026 nog altijd vragen aan renners in een meerdaagse wedstrijd om zo lang op die hot seat te blijven zitten?”, vraagt Amorison zich openlijk af.
“Wat is daar nog het nut van? De meesten zouden liever in hun ploegbus zitten, in de koelte. Het waren extreme omstandigheden. Nu leek Van der Poel op het strand te zitten, maar dat was niet nodig geweest”, doelt de ex-renner op het feit dat we zonder die hotseat deze beelden nooit hadden te zien gekregen, en Van der Poel rustig had plaatsgenomen op de teambus.
Kevin De Jonghe