Bij Visma-Lease a Bike kijken ze reikhalzend uit of hun kopman Simon Yates dit weekend zijn podiumplaats in de Giro d’Italia kan veiligstellen. Het zou alvast een mooie binnenkomer zijn voor de man die de rangen dit jaar kwam versterken. Naar volgend seizoen toe staan er 2 toppers op vertrekken, zo wist CEO Richard Plugge te bevestigen.
2 grootheden weg bij Visma
De geruchten doen al langer de ronde: Tiesj Benoot en Olav Kooij zullen het Nederlandse nest verlaten. Eigenlijk was er van geruchten al geen sprake meer, de feiten stonden vast. Beide toprenners vertrekken na dit seizoen naar Decathlon-AG2R Mondial. Daar krijgen ze zowel sportief als financieel een mooi pakket aangeboden.
Daar stond Visma-Lease a Bike dan ook kansloos tegenover, zo weet Plugge te bevestigen bij HLN. Hij stelt eerlijk dat het financieel niet mogelijk was om op te tornen tegen de Franse ploeg, en bevestigt daarmee meteen ook effectief het vertrek van Benoot en Kooij.
“Andere ploegen (waar in dit geval Decathlon-AG2R mee wordt bedoeld, nvdr) hebben budgettair een stap vooruit hebben gezet, en onze renners proberen weghalen door hen meer te betalen dan wij bereid zijn voor een renner van die marktwaarde. Als die renners kiezen om elders meer te gaan verdienen, feliciteer ik hen. Het zijn profs, het is hun broodwinning”, is er toch een zure naklank.
Maar het draait niet enkel en alleen om geld, beseft ook Plugge. “Ook het sportieve speelt mee. Soms wil een renner sportieve garanties, die wij niet kunnen bieden, en die hij elders wel vindt.” Dan gaat het vooral over Kooij die bij Decathlon-AG2R de garantie kreeg om de Tour de France te mogen rijden. Die garantie had hij bij Visma allesbehalve, gezien hun klassementsambities. De Nederlandse sprinter was dan ook nog nooit van de partij in Frankrijk.
Concurrentie het hoofd bieden
Enkele andere renners willen ze bijnVisma wél absoluut langer aan zich binden. Zoals Matthew Brennan en Matteo Jorgenson wiens contracten een opwaardering verdienen. Er ligt werk op de plank. “We hebben daarop geanticipeerd door hen van in het begin lange contracten aan te bieden, maar we zijn inderdaad nu aan het bekijken hoe we elkaar ook de komende jaren kunnen vinden.”
Ook daar geldt echter de financiële realiteit, al is Plugge ervan overtuigd dat de ploeg sterk genoeg staat om marktconform te werken. “We doen het financieel goed en hebben het vijfde hoogste budget van alle ploegen, maar door de komst van bedrijven als Decathlon, Red Bull en Lidl bij andere ploegen is het dringen aan de top.”
“Om het verschil tegen die andere grote ploegen te maken, moeten we ervoor blijven zorgen dat renners bij ons beter kunnen presteren”, doelt hij daar op het feit dat de omkadering bij de Nederlandse ploeg uitstekend is. Plugge hoopt dat ze mede daardoor renners toch kunnen overtuigen om bij hen te blijven, mede ook door sportieve prestaties te blijven neerzetten.