Johan Bruyneel richt in zijn podcast THEMOVE zijn pijlen op Richard Carapaz als hoofdschuldige voor het verlies van Isaac Del Toro en UAE Team Emirates-XRG in de Giro d’Italia. Volgens de voormalige ploegleider had niet Del Toro, maar de ervaren Ecuadoriaan een andere koers moeten rijden. “Hij reed alleen tegen Del Toro.”
De twintigste etappe met de mythische Colle delle Finestre werd het kantelpunt. Wout van Aert zat mee in een kopgroep van dertig man, maar UAE noch EF Education - EasyPost had iemand mee. Een cruciale fout, stelt Bruyneel. “Ze hebben Simon Yates onderschat, dat hebben we allemaal gedaan. Maar als je ziet wie er vooraan zat, dan is het onbegrijpelijk dat je daar niemand hebt.”
Carapaz liet zich leiden door emotie
Vooral de tactiek van Carapaz roept bij Bruyneel vragen op. “Hij had al zijn knechten opgebrand aan de voet van de Finestre. Als hij Del Toro had kunnen lossen, had hij iemand vooruit moeten hebben. Maar nu had hij niemand om naar toe te rijden.” De aanwezigheid van sterke renners als Arrieta (UAE) en Steinhauser (EF) in de kopgroep had volgens Bruyneel het verschil kunnen maken in de vallei.
Op de klim zelf speelde zich een vreemd duel af. Del Toro verdedigde het roze, Carapaz viel keer op keer aan. Yates reed ondertussen in zijn eentje naar het virtuele klassement. “Carapaz was alleen maar met Del Toro bezig”, stelt Bruyneel. “Hij kon hem niet lossen en ik denk dat hij toen dacht: dan maar alles of niets. Ze hebben allebei fouten gemaakt, maar Carapaz maakte de grootste.”
'Niemand vindt het leuk om zijn plek kwijt te raken aan een jongeling’
Volgens Bruyneel speelde er ook iets persoonlijks. “Carapaz is een grote rondewinnaar, Del Toro een 21-jarige debutant. Dat wringt. Niemand vindt het leuk om je populariteit afgenomen te zien worden door een jongeling.” De passiviteit van Del Toro noemt hij verdedigbaar. “Hij is jong, heeft weinig ervaring met drie weken koers. En elke keer als hij iets doet, valt Carapaz weer aan. Dan hou je in.”
De pijnlijke afloop werd definitief toen Yates op de Finestre zijn wattage liet spreken. “Hij reed 6,1 watt per kilo, op hoogte, na drie weken koers. Krankzinnig. En dan zonder zadel ogenschijnlijk. Hoe hij dat doet, ik snap het niet,” aldus Bruyneel. “Toen het gat groter werd dan een minuut, hadden ze in de auto moeten beseffen dat het over was. Niemand had een Van Aert om achter de feiten recht te zetten.”