De aanwezigheid van topfavorieten Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel maakt van het Critérium du Dauphiné dit jaar een ware krachtmeting op het allerhoogste niveau. Maar niet iedereen lijkt happig om zich in dat strijdtoneel te mengen. Bij Lidl-Trek heeft men namelijk opvallend genoeg besloten om kopman Mattias Skjelmose níét naar de Franse voorbereidingskoers te sturen.
Skjelmose kiest voor vertrouwde Zwitserse bodem
De Deen, die in de Tour mikt op een goed eindklassement, zal zich in plaats daarvan voorbereiden via de Ronde van Zwitserland. Die keuze komt niet helemaal uit de lucht vallen: Skjelmose heeft goede herinneringen aan de Zwitserse rittenkoers. In 2023 won hij er een etappe én het eindklassement, in 2024 werd hij derde in het klassement achter UAE-toppers Joao Almeida en Adam Yates.
Het blijft gissen naar de exacte reden voor zijn afwezigheid in de Dauphiné. Is het een bewuste keuze om de concurrentie te ontwijken, of gewoon een rationele planning op basis van eerdere successen? Feit is dat de zwaarte van het Dauphiné-peloton — met het volledige Tourpodium van 2024 — het voor renners als Skjelmose extra lastig maakt om vertrouwen te tanken richting juli.
Lidl-Trek zonder klassementsambities, met sprinttroef Milan
Ook Thibau Nys, ploegmaat van Skjelmose en mogelijk Tourdebutant dit jaar, verschijnt niet aan de start in Frankrijk. Zijn eerstvolgende koers wordt naar verwachting de Grosser Preis des Kantons Aargau op 13 juni — een wedstrijd die hij in 2023 al wist te winnen. Het betekent dat Lidl-Trek de Dauphiné ingaat zonder klassementsrenner.
De Italiaanse sprinter Jonathan Milan krijgt daarentegen wel een kans om zich te tonen. Voor Milan wordt het deze zomer zijn eerste Tourdeelname, en met grote namen als Tim Merlier en Jasper Philipsen in het vooruitzicht in de Tour is de Dauphiné een ideale gelegenheid om ritme en positionering te verfijnen. Interessant is dat noch Merlier, noch Philipsen aan de start verschijnt in deze achtdaagse rittenkoers, waardoor Milan zich zonder directe topconcurrenten in de sprints kan meten.
De beslissing van Lidl-Trek past binnen een bredere trend: sommige renners kiezen bewust voor een minder zwaar bezette koers in aanloop naar de Tour, om daar met vertrouwen en frisheid te kunnen pieken. Maar de afwezigheid van Skjelmose en Nys uitgerekend bij deze mini-Tour roept vragen op — en toont wellicht hoe groot de impact van het ‘grote drie’ aan de startlijst kan zijn.