Het bericht dat Wout van Aert dit jaar geen Tour de France zal rijden kwam vorige week bijzonder hard aan bij de wielerfans. Een groot gemis in de drieweekse rond Frankrijk, toch zeker voor de Belgen. Elders lijkt dat wel anders te liggen…
LEES OOK: Visma komt met penibele update over Wout van Aert
Infectie belet TourstartHet verhaal is intussen genoegzaam bekend. Van Aert was op training onderuit gegaan en liep daarbij onder meer een wonde op aan de elleboog. Bij de start van de Tour Auvergne-Rhone Alpes leek er echter niets meer aan de hand.
Echter presteerde hij daar de eerste drie dagen – zeker naar zijn doen – bijzonder ondermaats. Vragen begonnen te rijzen, en die kregen op dag 5 – nota bene nadat hij nog een rit had gewonnen – een antwoord.
Er was immers een infectie opgetreden in de wonde aan zijn elleboog, waarna hij meteen uit koers werd gehaald. Echter bleek de infectie al iets te vergezet, en werd vorige week de beslissing genomen om de Tour voor dit jaar te schrappen. Sowieso tekort dag, zo luidde het.

Deense fans hadden al beslist
Zoals aangegeven een flinke domper, maar in Denemarken lijken daar veel mensen/wielerfans anders over te denken. Op een bericht op X van een Deense wielerfan kwamen immers tal van reacties over het feit dat Van Aert sowieso geen deel had mogen uitmaken van de Tourkern van Visma-Lease a Bike (Zie reacties onderaan).
Hun oordeel was immers dat de Kempenaar met de vorm die hij tentoonspreidde in de Auvergne, onmogelijk van de partij zou kunnen zijn. Zij blijken nu dus gelijk te krijgen, al was er wel een onderliggende reden waarom Van Aert niet tot presteren kwam twee weken geleden.
Dat Van Aert in Denemarken met een vergrootglas wordt bekeken, hoeft niet bepaald te verbazen. Sedert de uitlatingen van Trine Vingegaard – dat haar manlief te weinig steun zou krijgen van de ploeg – is onze landgenoot steevast één van de eersten die met de vinger wordt gewezen.
Forhåbentlig bliver Wout van Aert erstattet af Jørgen Nordhagen, fordi WVA er langt fra topform, og denne trup mangler noget i bjergene. Nordhagen kunne blive sidste mand på de lange bjerge. Så må han ofre sin Vuelta eller køre begge løb…
— Anders Nørgaard (@AndersNorgaard4) June 15, 2026
Der forudsætter du jo, at Wouts forfatning er den samme om små tre uger, som den er nu. Hvis han er "skadet og i dårlig form", når løbet begynder, så tager de ham naturligvis ikke med - de må fortsat være af den opfattelse, at han kan nå at blive tilstrækkeligt klar.
— Mathias Fisker Mundbjerg (@m_mundbjerg) June 15, 2026
Je comprend pas pourquoi il ne prenne pas piganzoli a la place de Wout van Aert qui n est pas très en forme comparer a piganzoli qui a fait un Giro plus qu exceptionnel et pourrait être le lançeur de jonas dans la montagne
— jonas (@TrouilletE58588) June 16, 2026
håber dog på at kelderman tager den sidste plads fra van aert
— Netserk (@_Netserk) June 15, 2026
Is this a joke? This is a team more for Van Aert than Jonas.There are no climbers here? Jorgenson not a real climber and kuss is washed. Nordhagen/piganzoli atleast one should be here. Jonas do all himself? They learn nothing from last years..im speechless gotte be a joke right?
— peder🇩🇰 (@peder134) June 15, 2026
Kevin De Jonghe