We naderen het einde van het wegseizoen, en is het ook tijd om de afgelopen jaargang weer goed te analyseren, en te bekijken waar het beter kan. Daar lijkt de UCI volop mee bezig, en heeft het opnieuw een nieuwigheid aangekondigd voor volgend seizoen.
En dat met name in het tijdrijden. Meer dan ooit wordt er daar gewerkt om nog maar de kleinste winst te kunnen boeken. Echter zal de volgwagen achter de renner daar minder voordeel in kunnen dragen. “De volgwagen moet de renner volgen op minstens 15 meter, zal de renner nooit inhalen of naast de renner gaan rijden”, klinkt het in de nieuwe regels.
FIETSEN OP HET DAK
Uiteraard een goede zaak om dit binnen te perken te houden, maar lijkt de UCI toch een belangrijke zaak te vergeten. Zo is er tegenwoordig immers een trend om de volgwagen vol te laden met fietsen op het dak, hoewel die helemaal niet nodig zijn tijdens de tijdrit. Puur om een aerodynamisch voordeel te hebben. Filippo Ganna was de eerste die er gebruik van maakte, intussen volgden ook Van Aert & co.
Daar heeft de UCI dus géén beperking op gelegd. Nochtans heeft het wel degelijk een voordeel. “Het betekent dat de auto achter de fietser in feite de lucht vooruit duwt, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de fietser kleiner wordt. Het is maar klein, maar het is genoeg om een verschil te maken”, zei Richard Kelso daar al over bij CyclingNews.
En dat met name in het tijdrijden. Meer dan ooit wordt er daar gewerkt om nog maar de kleinste winst te kunnen boeken. Echter zal de volgwagen achter de renner daar minder voordeel in kunnen dragen. “De volgwagen moet de renner volgen op minstens 15 meter, zal de renner nooit inhalen of naast de renner gaan rijden”, klinkt het in de nieuwe regels.
FIETSEN OP HET DAK
Uiteraard een goede zaak om dit binnen te perken te houden, maar lijkt de UCI toch een belangrijke zaak te vergeten. Zo is er tegenwoordig immers een trend om de volgwagen vol te laden met fietsen op het dak, hoewel die helemaal niet nodig zijn tijdens de tijdrit. Puur om een aerodynamisch voordeel te hebben. Filippo Ganna was de eerste die er gebruik van maakte, intussen volgden ook Van Aert & co.
Daar heeft de UCI dus géén beperking op gelegd. Nochtans heeft het wel degelijk een voordeel. “Het betekent dat de auto achter de fietser in feite de lucht vooruit duwt, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de fietser kleiner wordt. Het is maar klein, maar het is genoeg om een verschil te maken”, zei Richard Kelso daar al over bij CyclingNews.