De core business van een sportploeg is uiteraard het leveren van sportieve prestaties, maar ook hebben ze een zekere maatschappelijke factor, die samengroeit met de grootte van de ploeg. In het geval van Soudal Quick-Step is dat dus best groot.
Dat lijken ze bij de ploeg goed te hebben begrepen. Zo komen ze immers met mentale tips via hun sociale media, en trachten ze via hun campagne ‘Part of the Pack’ de mensen aan te zetten om vooraleerst te praten over hun problemen, en ze nadien ook aan te pakken. Mental coach Michael Verschaeve is één van de drijfveren in dit verhaal.
“Er zijn ontzettend veel mensen die op dit moment hulp zoeken. Dat is eigenlijk niet meer normaal. Ik ben begonnen als ‘gewoon’, klinisch psycholoog. Wanneer iemand belde legde je hooguit een week later een afspraak vast. Nu is de vraag: wie heeft nog plaats?”, start Verschaeve zijn verhaal bij Het Nieuwsblad.
Constant druk
Hoe komt het toch dat zoveel mensen psychologische hulp nodig hebben? Het lijkt plots, maar is dat ook zo? “Het klopt zeker dat het taboe rond ‘hulp zoeken’ weg is”, duidt Verschaeve op het feit dat psychologische problemen ook vroeger al speelden. “Maar er speelt meer dan dat.”
“Ik lees veel over overprikkeling. We staan constant ‘aan’. Ons brein kent geen rust. Onder meer de smartphone is daarin een game changer geweest. Mocht Steve Jobs weten tot wat die zou leiden, zou hij zo’n toestel nog willen uitvinden?”
Helpen waar kan
En dus voelden ze zich bij Soudal Quick-Step verplicht om hun duit in het zakje te doen. “Soudal Quick-Step is een team met veel supporters. Daar zullen ook mensen bij zitten die strugglen. Het mentale speelt overal, ook op een nieuwsredactie kan ik mij voorstellen.”
“We maken onze rol als ploeg ook niet te groot. Part of the Pack werkt samen met Tele-onthaal, als partner waar mensen die echt met vragen zitten terecht kunnen. Zij kunnen ook professionele hulp inschakelen als dat nodig is. Als ploeg geven we alleen tips die kunnen helpen om over mentale gezondheid te praten.”