Terwijl Remco Evenepoel zich momenteel volop voorbereidt op de Tour de France, werd er afgelopen weekend afscheid genomen van zijn bekende supporterscafé. Café In de Rustberg moest noodgedwongen de deuren sluiten. Ook mama Agna was daarbij aanwezig.
LEES OOK: Philippe Gilbert komt met veelzeggende update over Evenepoel
Vertrouwensman van RemcoVoor de eigenaars valt het afscheid bijzonder zwaar. Toch zagen ze geen andere uitweg. “De elektriciteit zou volledig vernieuwd moeten worden, maar daar wilden we op onze leeftijd niet meer aan beginnen”, vertelt eigenaar Guy Janssens aan Het Nieuwsblad. “Het is allemaal heel jammer, maar we hadden geen andere keuze. We hebben nog gezocht naar een overnemer, maar helaas niemand gevonden.”
Voor Evenepoel betekende Café In de Rustberg jarenlang veel meer dan alleen een supporterscafé. Uitbater Guy Janssens speelde ook een belangrijke rol tijdens zijn eerste stappen in de wielersport. De kopman van Soudal Quick-Step kon zaterdag zelf niet aanwezig zijn, omdat hij met zijn ploeg op stage is in Frankrijk in aanloop naar de Tour. Zijn ouders en echtgenote Oumi waren er wel bij.
“Remco is momenteel op stage in Frankrijk, waar zijn ploeg zich voorbereidt op de Tour de France”, verklaarde mama Agna. “Hij moet zich optimaal voorbereiden op de Tour en kon er daarom helaas niet bij zijn.”

Overname was geen optie
Volgens Agna liggen in Café In de Rustberg de wortels van Evenepoels wielerverhaal. “Hier is voor Remco eigenlijk alles begonnen”, vertelt ze. “Toen hij nog voetbalde, stond Guy al langs de zijlijn. En later, toen hij stiekem begon te trainen om wielrenner te worden, stond Guy altijd klaar om hem te helpen. Had hij een lekke band, dan ging Guy hem ophalen.”
Dat het café definitief de deuren sluit, doet ook haar zoon veel verdriet. “Remco vroeg me deze week nog of het café echt niet meer gered kon worden. Hij vindt het ontzettend jammer dat het sluit.”
Een overname door Evenepoel zelf was echter nooit een optie. “Nee, daar is hij helemaal niet mee bezig. Zijn volledige focus ligt momenteel op zijn carrière.” Desondanks willen de familie Evenepoel en de voormalige café-uitbaters binnenkort nog eens samen herinneringen ophalen.
“Remco heeft al gezegd dat hij graag nog eens met Guy en Jeanine wil afspreken. Op restaurant of op café is dat moeilijk, omdat hij daar meteen herkend wordt. Waarschijnlijk spreken we daarom gewoon bij iemand thuis af om nog eens gezellig terug te blikken.”
Kevin De Jonghe