Mathieu van der Poel zal ook dit jaar niet aan de start verschijnen van het Nederlands kampioenschap. De beslissing van de wereldkampioen roept bij veel wielerfans vragen op, maar volgens Tom Dumoulin schuilt daar een heel logische verklaring achter.
LEES OOK: "Niet slim": Gilbert zet Van der Poel op zijn plaats na onbezonnen actie
Alles draait om de TourTerwijl de Nederlandse titelstrijd dit weekend wordt afgewerkt, kiest Van der Poel ervoor om niet in competitie te komen. Volgens Dumoulin is dat geen verrassende beslissing. "Het stond gewoon niet in de planning", zegt hij bij NOS. "Het is het laatste rustige weekend richting de Tour."
Na een intens voorjaar en zijn recente deelname aan de Ronde van Zwitserland wil Van der Poel zich volledig richten op de Tour de France. Extra koersdagen passen niet meer in dat schema.
Dumoulin begrijpt die keuze volledig. Zeker omdat het NK volgens hem voor Van der Poel allerminst een eenvoudige wedstrijd is om te winnen.

"Voor Mathieu is dit een flutwedstrijd"
Volgens Dumoulin speelt ook het specifieke karakter van het Nederlands kampioenschap een belangrijke rol. Grote ploegen zoals Visma | Lease a Bike verschijnen met een ruime selectie aan de start, waardoor individuele renners het moeilijk krijgen. "Mathieu kan daar meestal ook niet tegen opboksen", legt Dumoulin uit.
Daardoor wordt het volgens hem vaak een tactische wedstrijd waarin de sterkste renner niet automatisch wint. "Het wordt dan een beetje een gok of je als beste renner in koers kan winnen. En laten we eerlijk zijn: het NK is voor Mathieu van der Poel natuurlijk een flutwedstrijd."
Daarmee bedoelt hij vooral dat Van der Poel intussen op een niveau zit waarop de volledige voorbereiding in functie staat van de Tour de France. "Hij is zo'n grote renner geworden dat hij niet speciaal voor het NK uit Spanje of België komt. Dat kan ik in zijn geval wel begrijpen."
Stan Strubbe