Daar waar er tot net na de tijdrit nog een grote hoerstemming heerste bij Remco Evenepoel en Soudal Quick-Step keerde dat gevoel drastisch tijdens het slotweekend in de Dauphiné. Evenepoel moest duidelijk zijn meerdere erkennen in Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, en eindigde uiteindelijk zelfs pas vierde in het algemene klassement.
Twee duidelijke oorzaken
Nochtans werd er na de tijdrit nog gedroomd van eindwinst in de Dauphiné. Die droom werd vrijdag al snel doorprikt toen Pogacar iedereen uit het wiel kletste. Ook daags nadien werden de puntjes op de i gezet. Hoe komt het dat Evenepoel dan toch nog zo’n flinke terugval kende? Hij wijst daarbij uiteindelijk tóch naar zijn valpartij op donderdag.
“Misschien heb ik die val van donderdag toch wat onderschat. Die was toch best zwaar”, luidt het immers bij de renner van Soudal Quick-Step. Daarnaast verwees hij ook opnieuw naar zijn pollenallergie, die blijkbaar toch voor flink wat problemen heeft gezorgd.
“Verder heb ik veel last gehad van mijn pollenallergie. Zondag was dat ook al beter. Eenmaal het begon te regenen, stonden mijn longen al direct meer open”, aldus Evenepoel tegenover Het Nieuwsblad.
Een probleem van kleins af aan
Niet dat dit een nieuw gegeven is voor Evenepoel. Hij heeft er al zijn hele leven last van. “Als kind had ik soms zware astma-aanvallen. En nu ook, het begint met wat slijmen in de neus, dan zakt dat naar je luchtwegen, en uiteindelijk komt alles een beetje vast te zitten.”
Evenepoel zoekt naar redenen waarom het deze Dauphine terug zo hard toesloeg. “We hebben bovendien veel hotels met tapijten gehad. Dat heeft er ook geen goed aan gedaan. Vorig jaar had ik er ook al last van in de Dauphiné. Hopelijk is het pollengehalte in de Tour minder hoog.”
Maar grote zorgen maakt hij zich niet richting die Ronde van Frankrijk. “Het algemeen gevoel is zeker positief. Het is nu zaak om rustig te blijven en te blijven werken”, laat hij nog weten. Evenepoel trekt nu nog op hoogtstage naar Tignes waar hij de laatste stappen wil zetten richting Tour. Voornamelijk aan de tempowisselingen bergop zal nog flink gesleuteld worden.