Het wielrennen blijft een gevaarlijke sport en daar proberen ze bij de UCI dan ook wat aan te veranderen. Zo kwam er enkele weken geleden een voorstel op tafel met nieuwe wedstrijdregels.
Zonder oortjes
Één daarvan was het rijden zonder oortjes, waarvan alvast enkele keren een test zou worden gedaan. Dat gebeurde nu in De Ronde van Polen, maar een succes kan dat niet worden genoemd. Op een gegeven moment kreeg Nicolas Beaumarché van Cofidis zo geen hulp na een valpartij omdat niemand daar eerst vanop de hoogte was.
Patrick Lefevere velt dan ook een scherp oordeel over de test in Het Nieuwsblad. “Zoals bekend: daar houdt de wielerbond een experiment: er mogen maar twee renners per ploeg in radioverbinding staan met de volgwagen. Als ik goed geïnformeerd ben, waren er de voorbije ritten zelfs geen oortjes meer.”
“Ik vind die maatregel compleet ridicuul en symptomatisch voor het gebrek aan eendracht dat er nog altijd is binnen het peloton”, klinkt het duidelijk. “Ik heb twintig mails zien passeren waarin de ploegen stellig schreven: ‘nooit van ons leven’. Nu gebeurt het toch.”
Persoonlijke afrekening
Lefevere haalt voor die beslissing twee mensen specifiek door het slijk. “Niet toevallig in de Ronde van Polen, met koersdirecteur John Lelangue, de meest buigzame mens ter wereld als het over de wensen van de UCI gaat.”
“Ook voor de AIGCP – de koepel van de ploegen – is het een aanfluiting. Brent Copeland heb ik leren kennen als iemand die het op vergaderingen altijd beter weet, maar als voorzitter toont hij nu ook weinig ruggengraat. Ik vraag mij af: wat als er straks een grote olievlek op de weg ligt en het peloton is niet op de hoogte? Ik hoop dat een aantal mensen zich dan heel diep gaan schamen”, aldus een bijzonder kritische Lefevere.