Het was voor SD Worx niet bepaald een topdag gisteren. Lorena Wiebes ging door ziekte niet meer van start, en Lotte Kopecky kwam niet aan sprinten toe – althans niet voor de overwinning – door opnieuw vreemde tactische keuzes. Tot overmaat van ramp kreeg Demi Vollering een tijdstraf.
De Nederlandse kreeg immers 20 seconden aan de broek gesmeerd voor stayeren. Dat deed ze nadat ze terugkwam na een lekke band. Thijs Zonneveld zegt waar het is fout gelopen. “In plaats aan te sluiten bij de colonne, van waar Vollering van auto naar auto kan, gaat Stam naar zijn plekje in de karavaan. Zij hadden plek één en Stam wilde dus in één keer doorrijden naar die positie. Maar hij had Vollering nog achter zich rijden en dat mag dus niet. Je mag niet je renster helemaal terugbrengen naar het peloton, dat moet ze zelf doen.”
Zoals ook te zien op de beelden hield het behoorlijk wat risico in wat de ploegleider van SD Worx allemaal deed. “Het is gewoon gevaarlijk. In die karavaan zijn er telkens auto's die in en uit sturen en er rijden renners tussendoor. Als je auto naast auto gaat rijden met een renster aan de bumper, dan loop je het risico dat een auto in- of uitstuurt”, verduidelijkt Zonneveld.
De straf die ze kreeg is volgens Zonneveld dan ook compleet te rechtvaardigen. “Het is echter volledig terecht. Ze hebben een heel gevaarlijke situatie gecreëerd voor Vollering en je wil niet dat dit gebeurt. En alleen een boete aan een ploegleider is niet een echte straf. Die denkt gewoon boeie; dat gaat af van het prijzengeld of de sponsor betaalt het wel. Het was echt volledig onnodig, echt twintig seconden door de plee gespoeld.”
De Nederlandse kreeg immers 20 seconden aan de broek gesmeerd voor stayeren. Dat deed ze nadat ze terugkwam na een lekke band. Thijs Zonneveld zegt waar het is fout gelopen. “In plaats aan te sluiten bij de colonne, van waar Vollering van auto naar auto kan, gaat Stam naar zijn plekje in de karavaan. Zij hadden plek één en Stam wilde dus in één keer doorrijden naar die positie. Maar hij had Vollering nog achter zich rijden en dat mag dus niet. Je mag niet je renster helemaal terugbrengen naar het peloton, dat moet ze zelf doen.”
Zoals ook te zien op de beelden hield het behoorlijk wat risico in wat de ploegleider van SD Worx allemaal deed. “Het is gewoon gevaarlijk. In die karavaan zijn er telkens auto's die in en uit sturen en er rijden renners tussendoor. Als je auto naast auto gaat rijden met een renster aan de bumper, dan loop je het risico dat een auto in- of uitstuurt”, verduidelijkt Zonneveld.
TERECHTE STRAF
De Nederlandse journalist zag dat het allemaal maar net goed afliep. Zo had Vollering immers slechter af kunnen zijn dan twintig seconden tijdstraf. “Het is dat die auto nog snel kon invoegen, want anders reed SD Worx er bovenop en ging Vollering daar weer overheen. Dit ging echt maar net goed. Ze namen een enorm risico. Ik snap dat niet, het was nergens voor nodig.”De straf die ze kreeg is volgens Zonneveld dan ook compleet te rechtvaardigen. “Het is echter volledig terecht. Ze hebben een heel gevaarlijke situatie gecreëerd voor Vollering en je wil niet dat dit gebeurt. En alleen een boete aan een ploegleider is niet een echte straf. Die denkt gewoon boeie; dat gaat af van het prijzengeld of de sponsor betaalt het wel. Het was echt volledig onnodig, echt twintig seconden door de plee gespoeld.”
Teringjantjes, dat was gevaarlijk. Met een renster aan de auto langs de karavaan rijden: kan zomaar boete plus tijdstraf opleveren voor SD/Worx en Vollering.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) July 27, 2023
Halve keuzes bij SD/Worx. Niet vol voor Kopecky, maar ook geen leadout voor Vollering om bonificatieseconden te pakken. Het resultaat: allebei niet.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) July 27, 2023
Aan het klassement te zien heeft Vollering een tijdstraf van 20 seconden gekregen. Volkomen terecht en volkomen onnodig.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) July 27, 2023
Nul zelfreflectie. https://t.co/9ygoFy8fzd
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) July 28, 2023