Het lijkt wel het seizoen te worden van de nieuwe uitvindingen. In Milaan-Sanremo kregen we de ‘dropper’ van Matej Mohoric, en nu komt ook team DSM (mogelijk) met een nieuwigheid in Parijs-Roubaix. Dat met de zogehete ‘Scope Atmoz’.
Dat is een revolutionair systeem waarbij de renners zelf hun bandendruk kunnen aanpassen middels een druk op een knop. Voor een koers als Parijs-Roubaix zeer interessant, gezien het over kasseien heel anders bollen is dan op asfalt. Volgens ontwikkelaar Scope zouden renners tot 30 watt winst kunnen boeken bij een goede beheersing van het systeem.
Zou het dan ook een verschil kunnen maken tussen winst en verlies?’, werd José De Cauwer gevraagd op Radio 1. “Als het systeem goed werkt en het weegt niet te veel, dan kan dat zeker. Als je de bandendruk na een kasseistrook kunt verhogen, dan zal dat sowieso soepeler rijden. Omgekeerd geldt ook dat je met lagere druk vlotter over de kasseien rijdt."
NADEEL
Echter ziet De Cauwer ook wel meteen een nadeel voor het systeem. Zo brengt het immers meer gewicht toe aan de fiets, die toch zo aerodynamisch mogelijk moeten zijn. "Een nadeel is wel dat je het systeem 250 kilometer moet meesleuren. Het gaat hier toch niet over een 30 gram of zo, maar een paar 100 gram.
“En eigenlijk is Roubaix geen goed moment om iets uit te proberen. Het product zou dan al op punt moeten staan." Team DSM test de komende dagen het systeem uit op de kasseien, vooraleer een beslissing zal worden genomen of ze er zondag effectief mee zullen uitpakken. De UCI gaf wel alvast zijn toestemming.
Dat is een revolutionair systeem waarbij de renners zelf hun bandendruk kunnen aanpassen middels een druk op een knop. Voor een koers als Parijs-Roubaix zeer interessant, gezien het over kasseien heel anders bollen is dan op asfalt. Volgens ontwikkelaar Scope zouden renners tot 30 watt winst kunnen boeken bij een goede beheersing van het systeem.
Zou het dan ook een verschil kunnen maken tussen winst en verlies?’, werd José De Cauwer gevraagd op Radio 1. “Als het systeem goed werkt en het weegt niet te veel, dan kan dat zeker. Als je de bandendruk na een kasseistrook kunt verhogen, dan zal dat sowieso soepeler rijden. Omgekeerd geldt ook dat je met lagere druk vlotter over de kasseien rijdt."
NADEEL
Echter ziet De Cauwer ook wel meteen een nadeel voor het systeem. Zo brengt het immers meer gewicht toe aan de fiets, die toch zo aerodynamisch mogelijk moeten zijn. "Een nadeel is wel dat je het systeem 250 kilometer moet meesleuren. Het gaat hier toch niet over een 30 gram of zo, maar een paar 100 gram.
“En eigenlijk is Roubaix geen goed moment om iets uit te proberen. Het product zou dan al op punt moeten staan." Team DSM test de komende dagen het systeem uit op de kasseien, vooraleer een beslissing zal worden genomen of ze er zondag effectief mee zullen uitpakken. De UCI gaf wel alvast zijn toestemming.
𝐂𝐥𝐚𝐬𝐬𝐢𝐟𝐢𝐞𝐝:
— Team DSM (@TeamDSM) April 12, 2022
Hi ████,
█████ ███ ███ UCI approval - we can use our █████ ███████ █████! Game-changing.
█ █████ ████ ██ see what everyone thinks ██ ███ documentary...#KeepChallenging #TrulyTogether pic.twitter.com/SUX4Kc3GjO