De organisatie van de Tour de France heeft de puntentelling voor de groene trui in de komende editie bekendgemaakt. Op basis van de indeling lijkt het dat de strijd om het groen wel eens in het voordeel kan uitvallen van sterke allrounders en punchers zoals Wout van Aert. De nieuwe indeling biedt op meerdere dagen kansen aan renners die niet afhankelijk zijn van pure massasprints.
Zoals gebruikelijk deelt de ASO de etappes in op basis van hun profiel. In de zogenoemde categorie 1 en 2-etappes, doorgaans vlakke of licht heuvelachtige ritten, zijn maximaal 50 punten te verdienen voor de groene trui. Maar opvallend genoeg zijn meerdere etappes met aankomsten op punchy aankomsten, zoals Boulogne-sur-Mer en Mur-de-Bretagne, ook in deze categorie ingedeeld. Precies de aankomsten waar een renner als Van Aert zijn veelzijdigheid volledig kan uitspelen.
Verschuiving richting veelzijdigheid
De pure sprinters, zoals Jasper Philipsen, Jonathan Milan of Tim Merlier, zullen minder vaak kunnen rekenen op klassieke vlakke sprintetappes zonder obstakels. In totaal zijn er elf etappes die tot de 50-punten-categorie behoren, maar meerdere daarvan eindigen op heuvelachtige of technische aankomsten. Voor punchers met sprintkwaliteiten opent dat deuren. Zo is er bijvoorbeeld de aankomst in Rouen met meerdere korte beklimmingen in de slotfase, en de zesde etappe naar de Mur-de-Bretagne, die eveneens kansen biedt aan mannen met explosieve klimmersbenen.
Voor Wout van Aert lijkt het schema haast op maat gemaakt. De Belg van Team Visma | Lease a Bike kan niet alleen meestrijden in de pure sprints, maar blinkt ook uit op aankomsten met korte beklimmingen, technische finales en heuvelachtig terrein. Bovendien kan hij zijn voordeel doen op de talrijke tussensprints, die in veel ritten vroeg of halverwege liggen en 20 punten opleveren. Juist in die situaties heeft Van Aert in het verleden vaak al belangrijke punten gesprokkeld.
Herhaling van Dauphiné-scenario?
Dat het puntensysteem zich goed leent voor renners met het profiel van Van Aert, bleek recent nog in het Critérium du Dauphiné. Ook Mathieu van der Poel was daar dicht bij het groen. Hij eindigde uiteindelijk op evenveel punten als Tadej Pogacar, maar zag de trui naar de Sloveen gaan vanwege diens eindklassering. Het laat zien hoe belangrijk regelmaat en veelzijdigheid zijn in het gevecht om groen.
Met dit nieuwe puntensysteem is het niet uitgesloten dat de groene trui in de Tour van 2025 naar een renner gaat die zijn kracht in meerdere type etappes kan benutten. Voor Wout van Aert, die in 2022 al eens het groen veroverde, zou het schema in elk geval een uitstekende gelegenheid kunnen zijn om opnieuw een serieuze gooi te doen naar het puntenklassement.