Tom Boonen is inmiddels al even afgezwaaid als renner, maar helemaal gedag heeft de Kempenaar zijn geliefde sport toch nog niet gedaan. Zo draaft hij dikwijls op als analist, terwijl nu ook blijkt dat Boonen ook vertegenwoordigd is aan de technische kant van de koers.
Zo kwam het Belgisch-Nederlandse Classified Cycling jaren geleden immers met een gloednieuw schakelsysteem op de proppen. De Powershift genaamd. Het grote voordeel daaraan is dat renners met volle kracht kunnen trappen tijdens het schakelen, wat een winst in vermogen zou opleveren van één procent. In het peloton – dat tegenwoordig erg bezig is met ‘marginal gains’ – klinkt dat als muziek in de oren.
“Er zijn veel profs die trainen met het systeem en renners zelf zijn ook vragende partij bij hun ploegen, maar we mikken niet puur op dat segment”, stelt Boonen, die meteen enthousiast was bij de eerste ontmoeting nu zo’n tien jaar terug. “Ik besefte meteen dat het project potentieel had. Zeker gezien mijn eigen ervaring besef ik des te meer we op die manier een zwak punt wegnemen.”
REVOLUTIE
Zo lonkt er dus een revolutie in het maken van een fiets, maar Boonen herhaalt dat het niet enkel de bedoeling is dat profwielrenners er de vruchten van plukken. “Bij mij gaat het niet over het feit dat er toppers met de technologie rijden", zegt hij immers in Het Nieuwsblad. Sommige producten hebben een topper nodig om te verkopen, bij ons is het zoveel beter waardoor het niet nodig is.”