Tadej Pogacar reed dinsdag in de Dauphiné een zware etappe in Tour-stijl. De Sloveen zag een gevaarlijke kopgroep vertrekken met enkele outsiders voor het klassement, maar kreeg onderweg amper steun om het gat te dichten. Vooral Visma | Lease a Bike hield zich lang afzijdig volgens Pogacar, tot frustratie van de kopman van UAE Emirates.
“We hebben bijna de hele dag op kop gereden,” zei Pogacar na afloop. “En we wisten: als we dat alleen moeten doen, wordt het lastig.” In de vlucht zaten renners als Florian Lipowitz en Eddie Dunbar, geen directe bedreiging voor het podium, maar wel mannen die je geen minuut voorsprong cadeau geeft. Pogacar zette zijn ploeg op kop, maar kreeg slechts beperkte hulp van Soudal Quick-Step en Visma.
Ploegenspel en onderhuidse spanningen
Volgens Pogacar hielp Visma halverwege “een beetje”, maar bleef het gros van het werk bij UAE. “Ik denk dat zij zich voorlopig geen zorgen maken over die andere kanshebbers,” klonk het kritisch. De relatie tussen beide teams was al gespannen sinds de schouderduwtjes in etappe twee, en de wederzijdse boetes die daarop volgden.
Pogacar liet zich verder weinig uit over de spanningen, maar prees des te meer zijn eigen ploeg. “We hebben een goede teamprestatie geleverd vandaag. Dit was een zware Tour-achtige rit, en het team heeft zich getoond. Dat stemt hoopvol richting juli.” De Sloveen finishte in het peloton, op een minuutje van ritwinnaar Romeo.
Visma kijkt naar woensdag
Bij Visma | Lease a Bike lag de focus ondertussen al op de tijdrit van woensdag. “We wisten dat die kopgroep sterk was, maar het klassement blijft beheersbaar,” zei ploegleider Grischa Niermann. “Met Jonas en Matteo hebben we twee goede tijdrijders, maar Remco is de topfavoriet. Wij starten niet als de uitgesproken kandidaat voor de winst.”
De 17,4 kilometer lange tijdrit bevat vooral vlakke stroken, met halverwege een korte klim van 2 km aan 9%. Vingegaard start om 16.35 uur, twee minuten na Evenepoel en twee vóór Pogacar. Die onderlinge timing zegt misschien weinig, maar het geeft aan dat de eerste echte test tussen de Tourkandidaten eraan komt. De marges worden kleiner — ook tussen de ploegen.