Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?

door
Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?
Foto: © PhotoNews

Symbolischer kan het haast niet. Bijna twee jaar na de horror van Katowice, hebben zowel Fabio Jakobsen als Dylan Groenewegen hun rit in de Tour beet. Mooi, maar is het dan zoveel beter met de veiligheid in de koers?

Ze leken allebei definitief verloren voor het professionele wielrennen, na die vreselijke vijfde augustus 2020 in de Ronde van Polen. Met een ongeoorloofd sprintmanoeuvre in Katowice, katapulteerde Groenewegen zijn concullega Jakobsen in het publiek.

Jakobsen overleefde de horrorcrash als bij wonder, revalideerde en is ondertussen misschien wel de rapste van het pak. Groenewegen moest eerst twee jaar door een woestijn van verwijten en psychologisch hulp, vooraleer ook hij de draad weer oppikte.

Automatische vraag bij deze dubbele wederopstanding, is of de koers twee jaar na datum  veiliger is. Het ontnuchterende antwoord is simpelweg ‘nee’. Althans niet in de Tour, het grootste en meest gehypete wielerevenement ter wereld.

Een paar voorbeelden? De sprint in Nyborg, waar Jakobsen won, liep behoorlijk bergaf. Het peloton denderde van een brug en belandde als vanzelf in een ‘gelanceerde spurt’, zoals dat heet. De renners pakten al een behoorlijke klad snelheid en legden er dan zelf nog eens een laagje bovenop.

Kregen we na Katowice niet te horen dat dergelijke ‘downhill sprints’ uit het rittenschema zouden worden geweerd? In Katowice zelf werd de traditionele aankomstzone geschrapt, begrijpelijk. Maar het ASO vindt het blijkbaar wel nog opportuun om deze aankomsten te selecteren. Vreemd.

Nog storender is dat het machtige ASO geen werk maakt van een veilige boarding in de laatste honderden meters. Vlaamse koersen kennen al enkele jaren het ‘Boplan-meubilair’: hoge gele afsluitingen die, netjes en loodrecht verbonden met elkaar, zowel vallende renners opvangen als onvoorzichtige toeschouwers uitsluiten.

Het is onbegrijpelijk en zelfs een beetje wraakroepend dat het rijke ASO niet investeert in deze boarding. Wat zagen we gisteren, in de rit naar Sonderborg die gewonnen werd door Groenewegen? Dezelfde ‘petieterige’ nadarhekjes als in Polen. Een beetje kriskras gerangschikt, waarschijnlijk omdat het drummende publiek ze millimeter voor millimeter in beweging kreeg. Of nog dommer: omdat het voor de plaatsers haast onmogelijk is om ze in een mooie rechte lijn te zetten.

Wie de sprint in Sonderborg vanuit de helikopter bekijkt, ziet hoe die hekjes wat in- en uitspringen en op die manier gevaar creëren voor de renners die denken dat er een gat is. Peter Sagan wees Van Aert letterlijk met de vinger, omdat hij volgens de Slovaak gevaarlijk sprintte. Akkoord, Van Aert reed niet helemaal recht, maar de ruimtes tussen hem en de nadar werden telkens ook wat groter of wat kleiner. Hemeltergend dat dit kan in de Tour.

We zagen trouwens ook weer smartphones opduiken in de finale, hangend over de weg. De Vlaamse boarding maakt dat onmogelijk of toch bijzonder moeilijk. De afsluiting drukt je door zijn scheve uitvoering sowieso al achteruit. Bovendien is hij zo hoog dat je er nog net met je hoofd bovenuit steekt. Wie daar nog een smartphone overheen wurmt, moet al twee meter lang zijn.

Tenslotte slaagt het UCI er nog altijd niet in om een sprint reglementair te laten verlopen. Sagan noemde gisteren Van Aert als onfaire sprinter. De pot verwijt de ketel.

Kijk nog eens opnieuw naar de helikopterbeelden in de sprint naar Nyborg, dag twee. Focus op Sagan. Zie dan hoeveel renners hij aanraakt, schoudert, hindert of op het randje de pas afsnijdt. Het was een duizendste geluk dat hij geen massale val veroorzaakte, toen zijn wiel wegschoot door zijn gedrum en een afzakkende renner bijna onderuit maaide.

De UCI laat dit gebeuren, schijnbaar tandeloos. Waar is het krachtdadig optreden als dravende cowboys ongestraft door het peloton laveren en onderweg – met enige zin voor overdrijving - alle renners aanraken die ze passeren?

Is de koers nu een pak veiliger geworden?

Meest recent

Wellens maakt zich zorgen rond Toon Aerts: "Er loopt wat mis"
Wellens maakt zich zorgen rond Toon Aerts: "Er loopt wat mis"

...

16
16
Van Aert dan toch op het WK veldrijden? Visma komt met meer info
Van Aert dan toch op het WK veldrijden? Visma komt met meer info

...

42
42
Kan dit Evenepoel overtuigen? Giro stelt zwaarste editie in jaren voor
Kan dit Evenepoel overtuigen? Giro stelt zwaarste editie in jaren voor

...

7
7
Waanzin! Nieuwe beelden Van Aert laten je helemaal versteld staan
Waanzin! Nieuwe beelden Van Aert laten je helemaal versteld staan

...

83
83
Pellizzari reageert op komst van Evenepoel
Pellizzari reageert op komst van Evenepoel

...

12
12
Kim Le Court schrijft andermaal geschiedenis
Kim Le Court schrijft andermaal geschiedenis

...

5
5
Girmay maakt nieuwe ploeg bekend
Girmay maakt nieuwe ploeg bekend

...

7
7
Bruyneel streng voor ambities van Evenepoel: "Hij is geen Pogacar"
Bruyneel streng voor ambities van Evenepoel: "Hij is geen Pogacar"

...

32
32
Ondanks overwinning en leidersplaats maakt Nys wel heel opvallende keuze
Ondanks overwinning en leidersplaats maakt Nys wel heel opvallende keuze

...

17
17
Van Aert onthult veldritprogramma: duels met Van Der Poel lonken
Van Aert onthult veldritprogramma: duels met Van Der Poel lonken

...

34
34
Roglič verrast en brengt slecht nieuws voor Evenepoel naar buiten
Roglič verrast en brengt slecht nieuws voor Evenepoel naar buiten

...

483
483
Thibau Nys spreekt klare taal en is vooral één iemand heel dankbaar
Thibau Nys spreekt klare taal en is vooral één iemand heel dankbaar

...

40
40
Transfer of niet? Nieuwenhuis komt nu zelf met het antwoord
Transfer of niet? Nieuwenhuis komt nu zelf met het antwoord

...

212
212
Ploegleider verrast met gewaagde uitspraak over Van der Poel
Ploegleider verrast met gewaagde uitspraak over Van der Poel

...

126
126
Zo zie je hem niet vaak: opvallende video van Evenepoel gaat viraal
Zo zie je hem niet vaak: opvallende video van Evenepoel gaat viraal

...

16
16
Zonneveld kraakt Pogacar: “Hij is een egoïst”
Zonneveld kraakt Pogacar: “Hij is een egoïst”

...

28
28
Benoot licht toe waarom hij Visma de rug toekeert
Benoot licht toe waarom hij Visma de rug toekeert

...

399
399
De Cauwer genoot van een specifiek moment van Pogacar
De Cauwer genoot van een specifiek moment van Pogacar

...

11
11
Van Alphen wint voor het eerst in jaren weer eens een cross
Van Alphen wint voor het eerst in jaren weer eens een cross

...

4
4
Verlaat Vingegaard de wielersport? “Doe liever wat anders”
Verlaat Vingegaard de wielersport? “Doe liever wat anders”

...

745
745
Patrick Lefevere wordt online volledig afgemaakt
Patrick Lefevere wordt online volledig afgemaakt

...

220
220
Van der Poel en Pogacar trekken samen ten strijde: dit is hun doel
Van der Poel en Pogacar trekken samen ten strijde: dit is hun doel

...

29
29
Franse grootheid maakt zich zorgen over Seixas
Franse grootheid maakt zich zorgen over Seixas

...

38
38
Almeida brandt collega's keihard af
Almeida brandt collega's keihard af

...

43
43
De Cauwer deelt ronkend advies voor Evenepoel en Vingegaard
De Cauwer deelt ronkend advies voor Evenepoel en Vingegaard

...

41
41