Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?

door
Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?
Foto: © PhotoNews

Symbolischer kan het haast niet. Bijna twee jaar na de horror van Katowice, hebben zowel Fabio Jakobsen als Dylan Groenewegen hun rit in de Tour beet. Mooi, maar is het dan zoveel beter met de veiligheid in de koers?

Ze leken allebei definitief verloren voor het professionele wielrennen, na die vreselijke vijfde augustus 2020 in de Ronde van Polen. Met een ongeoorloofd sprintmanoeuvre in Katowice, katapulteerde Groenewegen zijn concullega Jakobsen in het publiek.

Jakobsen overleefde de horrorcrash als bij wonder, revalideerde en is ondertussen misschien wel de rapste van het pak. Groenewegen moest eerst twee jaar door een woestijn van verwijten en psychologisch hulp, vooraleer ook hij de draad weer oppikte.

Automatische vraag bij deze dubbele wederopstanding, is of de koers twee jaar na datum  veiliger is. Het ontnuchterende antwoord is simpelweg ‘nee’. Althans niet in de Tour, het grootste en meest gehypete wielerevenement ter wereld.

Een paar voorbeelden? De sprint in Nyborg, waar Jakobsen won, liep behoorlijk bergaf. Het peloton denderde van een brug en belandde als vanzelf in een ‘gelanceerde spurt’, zoals dat heet. De renners pakten al een behoorlijke klad snelheid en legden er dan zelf nog eens een laagje bovenop.

Kregen we na Katowice niet te horen dat dergelijke ‘downhill sprints’ uit het rittenschema zouden worden geweerd? In Katowice zelf werd de traditionele aankomstzone geschrapt, begrijpelijk. Maar het ASO vindt het blijkbaar wel nog opportuun om deze aankomsten te selecteren. Vreemd.

Nog storender is dat het machtige ASO geen werk maakt van een veilige boarding in de laatste honderden meters. Vlaamse koersen kennen al enkele jaren het ‘Boplan-meubilair’: hoge gele afsluitingen die, netjes en loodrecht verbonden met elkaar, zowel vallende renners opvangen als onvoorzichtige toeschouwers uitsluiten.

Het is onbegrijpelijk en zelfs een beetje wraakroepend dat het rijke ASO niet investeert in deze boarding. Wat zagen we gisteren, in de rit naar Sonderborg die gewonnen werd door Groenewegen? Dezelfde ‘petieterige’ nadarhekjes als in Polen. Een beetje kriskras gerangschikt, waarschijnlijk omdat het drummende publiek ze millimeter voor millimeter in beweging kreeg. Of nog dommer: omdat het voor de plaatsers haast onmogelijk is om ze in een mooie rechte lijn te zetten.

Wie de sprint in Sonderborg vanuit de helikopter bekijkt, ziet hoe die hekjes wat in- en uitspringen en op die manier gevaar creëren voor de renners die denken dat er een gat is. Peter Sagan wees Van Aert letterlijk met de vinger, omdat hij volgens de Slovaak gevaarlijk sprintte. Akkoord, Van Aert reed niet helemaal recht, maar de ruimtes tussen hem en de nadar werden telkens ook wat groter of wat kleiner. Hemeltergend dat dit kan in de Tour.

We zagen trouwens ook weer smartphones opduiken in de finale, hangend over de weg. De Vlaamse boarding maakt dat onmogelijk of toch bijzonder moeilijk. De afsluiting drukt je door zijn scheve uitvoering sowieso al achteruit. Bovendien is hij zo hoog dat je er nog net met je hoofd bovenuit steekt. Wie daar nog een smartphone overheen wurmt, moet al twee meter lang zijn.

Tenslotte slaagt het UCI er nog altijd niet in om een sprint reglementair te laten verlopen. Sagan noemde gisteren Van Aert als onfaire sprinter. De pot verwijt de ketel.

Kijk nog eens opnieuw naar de helikopterbeelden in de sprint naar Nyborg, dag twee. Focus op Sagan. Zie dan hoeveel renners hij aanraakt, schoudert, hindert of op het randje de pas afsnijdt. Het was een duizendste geluk dat hij geen massale val veroorzaakte, toen zijn wiel wegschoot door zijn gedrum en een afzakkende renner bijna onderuit maaide.

De UCI laat dit gebeuren, schijnbaar tandeloos. Waar is het krachtdadig optreden als dravende cowboys ongestraft door het peloton laveren en onderweg – met enige zin voor overdrijving - alle renners aanraken die ze passeren?

Is de koers nu een pak veiliger geworden?

Meest recent

Roglic kiest voor opvallende koerskalender in 2026
Roglic kiest voor opvallende koerskalender in 2026

...

6
6
Evenepoel geeft meer tekst en uitleg over kalender van 2026
Evenepoel geeft meer tekst en uitleg over kalender van 2026

...

5
5
Programma Evenepoel bekend: Deze zaken vallen op
Programma Evenepoel bekend: Deze zaken vallen op

...

26
26
Kopecky slaat hard op tafel: "Voor mij was het genoeg"
Kopecky slaat hard op tafel: "Voor mij was het genoeg"

...

18
18
'Visma-LaB slaat nog ultieme slag op transfermarkt'
'Visma-LaB slaat nog ultieme slag op transfermarkt'

...

13
13
Ruben Van Gucht maakt het te bont: VRT grijpt hard in
Ruben Van Gucht maakt het te bont: VRT grijpt hard in

...

83
83
Nieuwe domper Van Aert: sprak ploegleider voor zijn beurt?
Nieuwe domper Van Aert: sprak ploegleider voor zijn beurt?

...

87
87
Tadej Pogacar sluit 2025 af met uppercut van jewelste
Tadej Pogacar sluit 2025 af met uppercut van jewelste

...

28
28
Het publiek spreekt: José De Cauwer ontvangt krachtige boodschap
Het publiek spreekt: José De Cauwer ontvangt krachtige boodschap

...

61
61
Eerste beelden Remco Evenepoel bij Red Bull-Bora duiken op
Eerste beelden Remco Evenepoel bij Red Bull-Bora duiken op

...

7
7
Niet enkel Van der Poel: ook deze 4 toppers keren terug
Niet enkel Van der Poel: ook deze 4 toppers keren terug

...

242
242
Concurrentie moet opletten: Pogacar maakt duidelijk statement
Concurrentie moet opletten: Pogacar maakt duidelijk statement

...

30
30
Evenepoel licht tipje van de sluier: zo zal zijn kalender er gaan uitzien
Evenepoel licht tipje van de sluier: zo zal zijn kalender er gaan uitzien

...

56
56
Waalse Pijl-winnaar onthult donkere kant: “Dieptepunten zijn veel erger”
Waalse Pijl-winnaar onthult donkere kant: “Dieptepunten zijn veel erger”

...

8
8
Italiaan zes weken buiten strijd door een wel heel bijzonder incident
Italiaan zes weken buiten strijd door een wel heel bijzonder incident

...

14
14
Nederland geeft landgenoot Van der Poel opvallend compliment
Nederland geeft landgenoot Van der Poel opvallend compliment

...

31
31
Opvallende reden achter vertrek Girmay onthuld
Opvallende reden achter vertrek Girmay onthuld

...

20
20
Tourrevelatie staat op kruispunt in wielercarrière
Tourrevelatie staat op kruispunt in wielercarrière

...

8
8
Al meteen nieuwe stap voor Sanne Cant? "Ik was geslaagd"
Al meteen nieuwe stap voor Sanne Cant? "Ik was geslaagd"

...

25
25
Terugkeer Van der Poel brengt flinke domper voor crossfans
Terugkeer Van der Poel brengt flinke domper voor crossfans

...

950
950
Vrouwencross krijgt volgende uppercut te verwerken
Vrouwencross krijgt volgende uppercut te verwerken

...

41
41
Ruben Van Gucht plots zonder pardon aan de deur gezet
Ruben Van Gucht plots zonder pardon aan de deur gezet

...

766
766
Onthuld: Van der Poel sleutel tot megadeal bij Alpecin
Onthuld: Van der Poel sleutel tot megadeal bij Alpecin

...

275
275
Karl Vannieuwkerke haalt snoeihard uit na ongezien fiasco
Karl Vannieuwkerke haalt snoeihard uit na ongezien fiasco

...

27
27
Roodhooft pareert massale kritiek: zijn reactie spreekt boekdelen
Roodhooft pareert massale kritiek: zijn reactie spreekt boekdelen

...

21
21