De tranen vloeiden rijkelijk na de Belgische titel van Shari Bossuyt. De renster van AG Insurance-Soudal Team bekroonde een bewogen periode in haar carrière met de grootste overwinning uit haar leven en kon haar emoties na afloop nauwelijks bedwingen.
“Ik weet niet wat er nog allemaal op mijn pad gaat komen, maar dit overtreft echt alles”, vertelde Bossuyt zichtbaar geëmotioneerd. “Het lag eigenlijk al definitief achter mij, maar als dit dan gebeurt, komt alles toch weer los.”
LEES OOK: Bossuyt verschalkt Kopecky en is nieuwe Belgisch kampioene
Bekroning na moeilijke jarenDe Belgische titel heeft voor Bossuyt een bijzondere lading. Na een dopingschorsing van twee jaar wegens het onbedoeld gebruik van een verboden middel stond haar carrière lange tijd stil. Vorig seizoen maakte ze haar rentree in het peloton, waarna ze stap voor stap terugkeerde naar haar oude niveau.
Die wederopstanding kreeg dit seizoen al vorm met onder meer een etappezege in de Vuelta Femenina, maar de nationale titel voelt voor Bossuyt als de ultieme bevestiging. “Het was al afgesloten voor mij, maar vandaag komt alles er toch uit”, zei ze. “Op nationale televisie staan huilen is misschien niet het mooiste wat je kunt doen”, voegde ze er lachend aan toe.

Steun van een goede vriendin
Direct na de finish zocht Bossuyt de armen op van Febe Jooris, een moment dat veel losmaakte. “Febe heeft me enorm gesteund in die twee moeilijke jaren. Dat maakt dit moment extra bijzonder.”
Ook titelverdedigster Justine Ghekiere speelde een belangrijke rol in de finale. Samen met Fleur Moors en Sandrine Tas koos zij de aanval, maar uiteindelijk draaide alles alsnog uit op een sprint. “Ik had tegen Justine gezegd dat ze niet moest meerijden, omdat die andere twee sneller waren”, vertelde Bossuyt. “Toen alles weer samenkwam, speelde dat eigenlijk in mijn voordeel. Vanaf dat moment was ik alleen nog bezig met Lotte Kopecky.”
Klaar voor de Tour
Bossuyt voelde zich tijdens de sprint volledig in controle. “Ik had het gevoel dat ik de sprint beheerste. Ik denk dat ik op ongeveer 250 meter ben aangegaan en gelukkig bleek dat precies goed.”
Dankzij haar overwinning mag de 25-jarige Belgische de komende weken in de nationale driekleur aan de start verschijnen van de Tour de France Femmes. “Het is ongelooflijk mooi om juist in zo'n grote wedstrijd deze trui te mogen dragen.”
WN Redactie