Magnus Cort hangt na het seizoen 2026 zijn fiets aan de wilgen. De 33-jarige Deen maakte via Uno-X Mobility bekend dat hij na twaalf jaar als profrenner afscheid neemt van het peloton. Daarmee komt er een einde aan de loopbaan van een van de meest succesvolle rittenkapers van zijn generatie.
LEES OOK: Tour: Uno-X voert noodgedwongen wijziging door
“Ik rijd nog altijd op mijn hoogste niveau”Opvallend genoeg neemt Cort afscheid terwijl hij nog altijd competitief is. Eerder dit seizoen schreef hij nog een etappe in de Volta a Catalunya op zijn naam en onlangs sprintte hij naar een derde plaats in de Tour de Suisse.

“Ik heb nog steeds het gevoel dat ik op honderd procent van mijn niveau rijd”, vertelt Cort. “Maar ik doe dit inmiddels al heel veel jaren en om profrenner te zijn moet je ontzettend veel opofferen. Op een gegeven moment voel je gewoon dat het tijd is om te stoppen.”
Nog één keer schitteren in de Tour
Voordat het zover is, wil de Deen nog één keer alles uit zijn laatste seizoen halen. Zijn belangrijkste doel ligt in de komende Tour de France.
Cort hoopt daar nog een etappe te winnen, maar sluit ook een dienende rol niet uit. “Het zou geweldig zijn om nog een mooi resultaat te behalen in de Tour of Tobias te helpen aan een sterk klassement”, doelt hij op ploeggenoot Tobias Halland Johannessen. “Misschien rijd ik daarna ook nog de Vuelta. Een overwinning in een Grote Ronde in mijn laatste seizoen zou de perfecte manier zijn om afscheid te nemen.”
Indrukwekkend palmares
Cort laat een indrukwekkende erelijst achter. De Deen boekte in totaal 35 profzeges en behoort tot het selecte gezelschap renners dat etappezeges behaalde in alle drie de grote rondes.
Zijn palmares omvat onder meer 2 etappezeges in de Tour de France, 1 ritzege in de Giro d’Italia en 5 etappezeges in de Vuelta a España. Daarnaast won hij etappes in onder meer de Paris–Nice, het Critérium du Dauphiné en de voormalige BinckBank Tour.

Nog geen verdere plannen
Wat Cort na zijn afscheid gaat doen, weet hij zelf nog niet. “Ik heb nog geen concrete plannen. Eerst wil ik gewoon genieten van het leven en ontdekken hoe het is om niet iedere dag op de fiets te hoeven zitten.”
Met het aangekondigde afscheid verliest het peloton straks een van zijn meest herkenbare aanvallers: een renner die jarenlang garant stond voor spektakel, opportunistische aanvallen en ritzeges in de grootste wedstrijden van de wielerkalender.
WN Redactie