De koers evolueert steeds maar weer. Ieder jaar wordt het ene na het andere record verbroken als het gaat om snelheden, wattages en alle daaraan verwante zaken. Wat is de verklaring ervoor?
Mathieu van der Poel, Tadej Pogacar, Wout van Aert en tal van andere topcoureurs laten ons in de maanden van het wegseizoen telkens weer op het puntje van de stoel zitten.
Impressionante records zijn voor deze klasbakken geen obstakel. Nog soms voor je met je ogen hebt geknipperd, is er alweer een prestatie geleverd waar eenieder steil van achterover slaat. Maar hoe kan dat nu toch precies?
LEES OOK: De Cauwer ziet nú al volgende Pogacar-stunt: "Schrijf maar op!"
Een kwestie van moeten, stelt Van AertVan Aert geeft daar bij Nieuwsblad-podcast Café Koers een verklaring voor. ''Je móét nieuwe piekwaardes trappen. Om bij te blijven, moet je verbeteren, want we rijden met z’n allen elk seizoen records'', benadrukt de Kempenaar - die in de Giro d'Italia nog zijn beste tienminutenwaarde ooit trapte - in de eerste plaats.
''We rusten elke winter, maar herstarten iedere keer een trapje hoger dan een jaar eerder. En zo gaan we vooruit'', maakt Van Aert er geen al te moeilijk, maar wel een duidelijk verhaal van.
Veiligheid boven alles voor Van Aert
De Visma | Lease a Bike-Belg ging ook nog in op zijn plan de campagne in 2026, waarbij hij vooral inzoomde op zijn valpartijen van afgelopen jaar en de lessen die hij daaruit getrokken heeft richting komende koersen. ''Misschien probeerde ik het te veel te forceren, omdat ik tijdens de winter al voelde dat die valpartijen een issue vormden'', legde hij uit.
''De belangrijkste stap was misschien nog wel erkennen dat ik niet meer de allergrootste risico's neem. Eerder remmen dus'', sloot de Belgische chouchou af. ''Zonder daar iets negatiefs aan te koppelen. Ik vind er geen plezier meer in om onnodige risico’s te nemen, maar dat is niet erg.''
Youri van den Berg