De overgang van Louis Barré naar Visma | Lease a Bike is nog niet helemaal rond. Volgens meerdere bronnen is de deal in principe beklonken, maar Intermarché-Wanty weigert het vertrek van de Fransman goed te keuren zonder financiële compensatie. Daarmee botst de Waalse ploeg rechtstreeks met de UCI-reglementen, die stellen dat Barré vrij is om te vertrekken.
LEES OOK: Visma haalt opvallende opvolger Uijtdebroeks binnen
UCI-regels versus Belgisch arbeidsrechtDe kwestie draait om een juridisch spanningsveld tussen het UCI-reglement en het Belgische arbeidsrecht. Omdat Intermarché-Wanty geen aanvraag heeft ingediend voor een WorldTour-licentie voor 2026, zijn de renners volgens de internationale wielerunie vrij om elders te tekenen. Barré heeft dat gedaan: hij tekende al een contract bij Visma | Lease a Bike, geldig vanaf 1 januari 2026.
Toch claimt Intermarché-Wanty dat zijn contract nog doorloopt tot eind 2026 en dat het rechtsgeldig blijft onder de Belgische collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32bis. Die wet stelt dat werknemers bij een fusie of overgang tussen werkgevers hun contract en rechten behouden. De ploeg, die in een fusieproces zit met Lotto, wil die bepaling gebruiken om alsnog geld te innen voor de renners die ze graag willen meenemen naar de nieuwe formatie.

Financiële nood en dubbele standaarden
Volgens ingewijden speelt vooral de financiële nood bij Intermarché-Wanty een rol. De ploeg kampt met een miljoenenverlies en probeert via transfersommen extra inkomsten te genereren. Renners als Barré, die in 2026 een belangrijke rol zouden krijgen in de fusieploeg, worden daarom vastgehouden.
Tegelijkertijd betaalt Intermarché-Wanty juist contracten af van renners die ze níét meenemen naar de fusie. Die renners krijgen de restwaarde van hun overeenkomst uitbetaald, ongeacht of ze een nieuwe ploeg vinden. Critici noemen dat meten met twee maten: aan de ene kant geld vangen voor gewilde renners, aan de andere kant betalen om van anderen af te komen.
Voortdurende onderhandelingen
Visma | Lease a Bike en Barré zouden onderling al akkoord zijn over een meerjarig contract, maar de laatste hobbel is nu de eis van Intermarché-Wanty om een transfersom te ontvangen. Ook bij de overgang van Biniam Girmay naar Israel-Premier Tech speelde hetzelfde probleem. IPT zou echter geweigerd hebben te betalen, waarna de situatie juridisch bleef hangen.
Voor Barré lijkt het dossier nog niet gesloten. Bronnen dicht bij de onderhandelingen bevestigen dat de gesprekken tussen Visma | Lease a Bike en Intermarché-Wanty nog lopen. Ondertussen groeit de kritiek binnen het peloton op de aanpak van de Waalse ploeg, die volgens sommigen “de regels naar eigen belang buigt”.
Of Barré begin 2026 daadwerkelijk in het geel-zwart van Visma | Lease a Bike rijdt, zal afhangen van de uitkomst van deze juridisch en financieel complexe transferstrijd. Eén ding lijkt wel vast zeker: het laatste woord is hier nog niet over gezegd.
WN Redactie