De organisatie van de Baloise Belgium Tour heeft tijdens de tweede etappe in Putte een opvallende primeur gepresenteerd. Voor het eerst werd de ‘Safe Cycling Finish Barrier’ ingezet: een meterslang luchtkussen dat de veiligheid van renners in massasprints moet verhogen. Het innovatieve systeem is ontwikkeld door de Noorse firma Safe Cycling in samenwerking met organisator Golazo, producent METEC en hoofdsponsor Baloise.
"Zoals de naam al zegt, is dit een installatie om de aankomst bij massasprints nog veiliger te maken", legt Christophe Impens van Golazo uit. "Er bestaan al allerlei veiligheidsvoorzieningen, maar wij wilden iets vinden dat niet alleen veilig is, maar ook logistiek eenvoudig te verwerken." In tegenstelling tot de traditionele zware gele hekken van Boplan, biedt dit luchtkussen een lichtgewicht en mobiel alternatief.
Opblaasbaar, lichtgewicht en overal inzetbaar
De luchtkussens zijn modulair en snel op te zetten. Elk element meet opgeblazen tien meter lang, een meter hoog en twintig centimeter dik, maar kan in lege toestand in een kleine bestelwagen worden vervoerd. "Met twee mensen kun je de volledige finishstraat beveiligen," aldus Impens. In totaal gaat het om 250 meter materiaal, dat allemaal in één kofferbak past. Daarmee betekent de innovatie vooral voor de organisatie zelf een revolutie in transport, opbouw en afbraak van de veiligheidsinfrastructuur.
Maar uiteraard draait het primair om de rennersveiligheid. "Als er een valpartij gebeurt, dan beland je als het ware in een dikke luchtmatras. Natuurlijk blijft vallen aan 70 kilometer per uur altijd heftig, maar dit maakt de impact toch zachter." In Knokke-Heist werd het systeem eerder deze week al onopvallend getest in de laatste bochten, maar in Putte stond het luchtkussen voor het eerst prominent opgesteld aan de finish.
Mogelijke uitbreiding naar bochten en afdalingen
De succesvolle eerste test smaakt bij Golazo naar meer. "Misschien is dit luchtkussen slechts het begin van nog veel meer opblaasbare toepassingen die de veiligheid kunnen verhogen, maar tegelijk logistiek heel werkbaar zijn", zegt Impens. "Denk aan gevaarlijke bochten, kruispunten met obstakels of zelfs afdalingen. Je hebt enkel een generator nodig en je kunt het overal inzetten."
Voor de renners levert de nieuwe aanpak alvast een extra geruststelling op in de vaak hectische laatste honderden meters. De innovatie past in de bredere trend binnen het wielrennen waarbij steeds meer wordt ingezet op veiligheid, zonder dat de praktische organisatie van een koers onnodig zwaar wordt belast.