Het uitvallen van Mikel Landa op de openingsdag van de Giro d’Italia blijft stevig nazinderen bij Soudal-Quick Step. De ervaren Spanjaard kwam zwaar ten val in een gevaarlijke bocht en brak een rugwervel. Daarmee verloor de ploeg in één klap zijn klassementsman én veel sportieve en commerciële ambities. CEO Jurgen Foré, opvolger van Patrick Lefevere, uitte in gesprek met HLN zijn frustratie over het incident en de nasleep ervan.
‘Zulke zones moeten beter beveiligd worden’
“Hij was onze kopman voor het klassement en had in deze Giro echt iets kunnen neerzetten”, aldus Foré. “Zijn uitvallen betekent dat we niet alleen veel UCI-punten missen, maar ook een serieuze publiciteitskans voor onze sponsors kwijtraken.” Bovendien komt deelname aan de Tour de France in gevaar. Landa toonde zich vorig jaar een ideale knecht voor Remco Evenepoel en die rol stond opnieuw in de planning.
Hoewel de crash van Landa volgens de ploeg niet voorkomen kon worden, had de impact ervan volgens Foré wel degelijk beperkt kunnen blijven. “Valpartijen horen bij de sport, maar ik wil dat we álles doen om de gevolgen ervan te minimaliseren. Dat is hier niet gebeurd. Mikel vertelde me vanuit het ziekenhuis dat hij werd klemgereden en van de weg schoof. Hij viel vervolgens een meter lager, recht op beton. Dat had niet mogen gebeuren.”
De beelden van de crash laten zien hoe Landa roerloos blijft liggen en pas later voorzichtig in een ambulance wordt geholpen. Ook Geoffrey Bouchard moest opgeven na dezelfde valpartij. “Zo’n zone zou met een simpel ski-net beveiligd kunnen worden”, stelt Foré. “In de Vlaamse koersen gebeurt dat al standaard, ik hoop dat dit snel overal de norm wordt.”
Mikel Landa’s crash in the first stage captured by a fan. #GirodItalia pic.twitter.com/NCFkBJqn0X
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) May 15, 2025
Kritiek op organisatie
De kritiek richt zich niet op de renners, maar op de organisatie. “Dit was een race-incident, maar het gaat erom hoe je zulke gevaren in het parcours afschermt. Daar moet meer aandacht voor zijn. We willen niet dat renners hun seizoen – of erger – zien ontsporen door een gebrekkige afzetting.”
Landa zal volgens de ploeg volledig herstellen, maar de weg terug wordt lang. En voor Foré is het duidelijk: dit moet een wake-upcall zijn voor alle organisatoren. “We moeten renners beter beschermen, zeker op plekken waar de risico’s zó duidelijk zijn.”