Remco Evenepoel trekt straks naar Red Bull-Bora Hansgrohe, maar dat verhaal had klaarblijkelijk gerust anders kunnen aflopen. Zo zou onze landgenoot immers ook in de belangstelling hebben gestaan van Lidl-Trek, zo weten ze daar nu ook zelf te bevestigen.
LEES OOK: 'Komst Evenepoel dwingt ploegmakker tot bliksemvertrek'
Te laat in actieDat doet immers manager van Lidl-Trek, Luca Guercilena, tegenover Het Nieuwsblad. In hun zoektocht naar een kopman voor klassementen in een grote ronde kwamen ze immers ook – niet geheel onlogisch – bij de naam van Evenepoel uit. Echter kwamen ze te laat.
“We hebben zijn situatie onderzocht. Maar op dat moment was het contract met Red Bull al getekend. We hadden snel in de gaten dat we ons beter op andere pistes konden richten”, zo vertelt de Italiaan.
Evenepoel werd het dus niet, Juan Ayuso wel. Ook een mooie naam, en een gevolg van de verbeterde financiële situatie bij de ploeg: “Laten we zeggen dat we in het verleden op de transfermarkt altijd het budget in de gaten moesten houden. Nu kunnen we anders in de markt staan, al zal talentontwikkeling altijd een deel van onze cultuur blijven.”

Meer dan winnen
Bij Lidl-Trek willen ze straks echt meedingen naar eindzeges in de grote rondes, al beseft Guercilena dat dit niet zomaar voor de hand ligt: “We zijn ons ervan bewust dat er een paar hindernissen zijn om nummer één te worden. Tadej Pogacar, Team UAE en Visma-Lease a Bike om er maar een paar te noemen.”
Al bekijkt Guercilena het ook op een andere manier: “Als we het hebben over de nummer één gaat het ook niet alleen over de nummer één in het aantal overwinningen. Je kan ook de nummer één zijn in fanbeleving. Of als werkgever voor het personeel. Maar we willen ons absoluut niet verstoppen. Nu nog minder dan vroeger.”
Kevin De Jonghe