Visma | Lease a Bike ging in de Touretappe naar Hautacam vol in de aanval. De Nederlandse ploeg wilde het UAE Emirates XRG van Tadej Pogacar onder druk zetten, maar draaide zichzelf uiteindelijk in de vernieling. Sep Vanmarcke ziet een mogelijke oorzaak.
De West-Vlaming analyseerde het koersverloop bij Sporza en zag de problemen al vroeg ontstaan. “Ze waren sneller uitgeblust dan verwacht. Het plan was duidelijk: hoog tempo rijden om UAE pijn te doen. Maar al op de eerste col kreeg Matteo Jorgenson het lastig, en ook Sepp Kuss kon niet overtuigen. Dat was een duidelijk signaal.”
LEES OOK: UAE drijft spot met Visma: "Voor ons perfect"
Strak berekende schema’sVanmarcke wijst naar een trend die de laatste jaren alleen maar belangrijker is geworden: voeding. “Teams werken met minutieus berekende schema’s. Een voedingsdeskundige berekent samen met coaches het aantal kilocalorieën op basis van de verwachte wattages in de etappe. Dat gebeurt niet zomaar; te veel eten betekent gewichtstoename en dat willen ze absoluut vermijden.”
Het probleem? Volgens Vanmarcke werd de dag na de rustdag verkeerd ingeschat. “Ze gingen ervan uit dat het een rustige rit zou zijn met een pittig slot, maar in werkelijkheid was het een slijtageslag van begin tot eind. Als je daar niet genoeg op rekent en te weinig eet voor of tijdens de etappe, dan krijg je een groot probleem.”
Opladen lukt niet meer
Een tekort inhalen na de finish is volgens Vanmarcke geen optie. “Je maag kan maar een beperkte hoeveelheid verwerken. Als je tijdens de rit onvoldoende hebt binnengekregen, kan je dat niet zomaar compenseren. Het gevolg: een lege tank op een dag waarop alles moest kloppen.”
Volgens Vanmarcke blijft het een gigantische uitdaging, zelfs met alle wetenschap die ploegen vandaag hebben. “Je kan veel plannen, maar de koers is onvoorspelbaar. En als je daar net naast zit, krijg je dit soort situaties. Pogacar hoefde vandaag niet eens te versnellen om het verschil te maken.”