Remco Evenepoel heeft op overtuigende wijze de tijdrit van de Dauphiné gewonnen. De wereldkampioen gaf in Frankrijk de voltallige concurrentie het nakijken en boekte zo eveneens de 1000e zege voor zijn ploeg Soudal Quick-Step. Evenepoel is ook de nieuwe drager van de gele trui.
Zo is de eerste echte krachtmeting tegen de klok tussen de ‘Grote Drie’ van dit seizoen gewonnen door Evenepoel. In de tijdrit van ruim zeventien kilometer was de Belgische wereldkampioen duidelijk de sterkste. Hij klopte Jonas Vingegaard met twintig seconden en zette Tadej Pogacar zelfs op bijna een minuut.
De tijdrit was grotendeels vlak, maar halverwege lag een stevige klim en op de lange rechte stukken blies de tegenwind ongenadig in het gezicht. Een typische test op inhoud en positionering. Evenepoel, als eerste van de toppers gestart, zette meteen de toon. Op het eerste tussenpunt deed hij meteen een halve minuut beter dan ploeggenoot Matteo Jorgenson, tot dan toe de snelste man.
Vingegaard volgt, Pogacar haakt af
Niet veel later volgde Jonas Vingegaard, die ook onder de tijd van Jorgenson dook, maar elf seconden moest toegeven op Evenepoel. De Deen reed solide, maar gaf in de tweede helft van de rit nog wat extra tijd prijs. Tadej Pogacar was op dat moment nog niet eens aan het eerste tussenpunt — en daar bleek al dat het niet zijn dag zou worden.
De Sloveen verloor op het eerste meetpunt al twintig seconden en finishte uiteindelijk met een achterstand van 48 seconden op Evenepoel. Daarmee moest hij niet alleen zijn Belgische rivaal, maar ook Vingegaard ver voor zich dulden. In wat de eerste echte waardepeiling is richting de Tour, kwam Pogacar duidelijk tekort.
Nieuwe leider, nieuwe verhoudingen
Evenepoel maakte het verschil niet alleen tegenover zijn rechtstreekse concurrenten, maar ook ten opzichte van klassementsmannen als Ivan Romeo en Florian Lipowitz. Hij pakt de dagzege én de gele trui, en staat er nu plots als topfavoriet in het klassement. Zijn eindtijd van 20 minuten en 50 seconden (gemiddeld ruim 50 km/u) was simpelweg indrukwekkend.
Bij Vingegaard werd het verschil in de slotkilometers iets groter, maar hij hield de schade beperkt. Pogacar moet echter serieuze vragen beantwoorden: na de sportieve knuffel in rit één en de felle tijdrit van woensdag zijn de verschillen plots erg tastbaar. Woorden zijn ingewisseld voor wattages — en Evenepoel stond daarmee vandaag duidelijk bovenaan.