Dat Remco Evenepoel binnenkort een belangrijke knoop moet doorhakken, is geen geheim. Zijn nieuwe ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe werkt met twee mogelijke seizoensplannen, en het parcours van de Giro zou daarbij wel eens een doorslaggevende rol kunnen spelen. Volgens HLN krijgt de Ronde van Italië 2026 namelijk een lange, grotendeels vlakke tijdrit van zo’n veertig kilometer in Toscane.
LEES OOK: Einde carrière? Ploeg zwaait ex-Tourwinnaar uit via... Instagram
Een tijdrit die de balans kan doen kantelenDe aanwezigheid van een lange tijdrit is een belangrijke factor voor Evenepoel, die als voormalige wereldkampioen tijdrijden zijn grootste wapens in dit onderdeel heeft liggen. Binnen de ploeg liggen momenteel twee trajecten op tafel.
Plan A focust op een klassiek voorjaar gecombineerd met de Tour de France, terwijl Plan B voorafgaat door een gerichte voorbereiding op zowel Giro als Tour.
Dat tweede scenario wint volgens de berichtgeving aan aantrekkingskracht nu duidelijk wordt dat Toscane een sleutelrol krijgt in de Giro. Een individuele tijdrit van dit kaliber kan het klassement een vroege schok geven en is voor Evenepoel een mogelijke motor om het roze al in een vroeg stadium binnen handbereik te krijgen.

Routelekkages en knoopmoment
De definitieve parcoursvoorstelling volgt op 1 december in Rome, maar de geruchtenmolen draait al op volle toeren. Vast staat dat de ‘Grande Partenza’ in Bulgarije plaatsvindt. Daardoor wordt een transfer naar Calabrië overwogen, mogelijk gevolgd door passages door Valle d’Aosta, Zwitserland en een reeks traditionele klimmonumenten zoals Blockhaus, Passo San Marco, Monte Zoncolan, Piani di Pezzè en Ca’ del Poggio.
Voor Evenepoel en zijn team komt het beslissingsmoment dichterbij. Tijdens de decemberstage moet de ploeg bepalen welke koersrichting 2026 krijgt. Met het vooruitzicht op een kostbare tijdrit lijkt Plan B — het dubbelproject Giro-Tour — plots een pak verleidelijker. Maar zekerheid komt er pas na de officiële onthulling van het volledige parcours.
Stan Strubbe