Hoewel er al even radiostilte heerst krijgen we vanaf volgend seizoen een nieuwe Belgische formatie in het peloton. Zo zullen Lotto en Intermarché immers fuseren. Al ligt er nog steeds flink wat werk op de plank, zowel op het financiële vlak, als wat betreft het rennersmateriaal.
Girmay gaat overstag
Want wie mag en/of kan er straks aan boord blijven? De kern van beide ploegen samen moet sowieso worden beperkt tot een maximum van 30 renners. Één van de grootste vraagstukken is of het de ploeg zal lukken – want het lijkt wel degelijk de intentie – om Biniam Girmay aan boord te kunnen houden bij de nieuwe fusie.
Wat betreft dat gegeven lijkt het alvast de goede richting uit te gaan voor Lotto-Intermarché, zo weten ze bij Sporza mee te geven. Girmay leek op weg naar Israël-Premier Tech of Jayco-AlUla, maar zou nu toch oren hebben naar een (verlengd) verblijf bij de Belgische ploeg.
Al valt dan nog te zien hoe dit in zijn werk zou gaan. Bij Het Laatste Nieuws klinkt het dan weer dat Girmay inderdaad bij Lotto-Intermarché zou blijven, echter dan wel maar voor één seizoen. Vanaf 2027 zou hij dan toch nog de overstap maken naar Premier Tech.
Intussen zouden enkele renners alvast wel te horen hebben gekregen om te mogen vertrekken. Het zou hier dan gaan over Kamiel Bonneu, Dries De Pooter, Alexy Faure Prost, Alexander Kamp en Dion Smith van Intermarché, en Reuben Thompson, Lorenz Van de Wynkele en Baptiste Veistroffer van Lotto.
Kostenbesparing
Overigens heeft het grote positivisme omtrent de fusie naar verluidt ook plaats gemaakt voor flinke zorgen, en dat bij beide ploegen. Een samengetelde schuldenberg van zo’n 2,5 miljoen euro is hiervoor de grote oorzaak. Het zorgde al voor een negental ontslagen bij werknemers van Lotto, bij Intermarché probeert intussen al zijn rollend materiaal (ploegbussen en dergelijke, nvdr) van de hand te doen.