De Tour de Romandie Féminin begon vorige maand met chaos: nog voor de start werden meerdere ploegen uit koers gezet. Onder hen Team Visma | Lease a Bike, EF Education-EasyPost, Lidl-Trek, Team Picnic PostNL en Canyon//SRAM. Nu trekken zij, samen met acht rensters, naar het Hof van Arbitrage voor Sport (CAS) om hun gelijk te halen.
De aanleiding was een verplichte veiligheidstest met GPS-trackers. De UCI had de ploegen opgedragen het experiment te ondergaan, maar volgens de teams gebeurde dit zonder overleg of transparante communicatie. “We waren bereid mee te werken, maar wilden de trackers zelf monteren en de rensters zelf aanwijzen,” stelt Team Visma | Lease a Bike. “Toen dat verzoek werd geweigerd, volgde diskwalificatie.”
LEES OOK: Verrassend scherpe Gilbert zet vraagtekens bij keuze Van Aert
Regels en proportieVoor de betrokken teams gaat het niet alleen om de praktische uitvoering, maar ook om de juridische basis. Zij stellen dat de collectieve uitsluiting in strijd is met de eigen regelgeving van de UCI én buitenproportioneel was. De beslissing trof tientallen rensters en veranderde het verloop van de koers nog voor die was begonnen.
De ploegen willen dat het CAS de zaak beoordeelt en duidelijkheid schept over de grenzen van UCI-bevoegdheid. “Verdere details zullen te zijner tijd worden vrijgegeven,” klinkt het.
Signaal naar de toekomst
De stap naar het CAS wordt gezien als meer dan een kwestie van rechtzetten. Voor de teams gaat het ook om een signaal richting toekomstige innovaties in de sport. Nieuwe technologieën kunnen waardevol zijn, maar niet zonder overleg en transparantie, zo benadrukken zij.
De uitkomst van deze zaak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de verhouding tussen bond, ploegen en rensters. Voor nu blijft het wachten op het oordeel van de sportrechtbank.