Een flinke bom tijdens de twaalfde etappe van de Tour de France. Niet geallieerd aan de wedstrijd zelf, wel op het vlak van een grootschalige fusie die in de maak is tussen Lotto en Intermarché-Wanty, twee van de grootste Belgische ploegen in het peloton. Intussen zijn er ook al meer details bekend over hoe dit in zijn werk zou moeten gaan.
LEES OOK: 'Transferbom: Girmay ruilt Intermarché voor megaproject'
Gesprekken op recordtempoHet was best een verrassende aankondiging, het is dan ook allemaal bijzonder snel verlopen. Zo zou gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij, Jannie Haek, op de rustdag van de Tour (afgelopen dinsdag, nvdr) de gesprekken hebben aangeknoopt met Jean-François Bourlart, de huidige CEO bij Intermarché-Wanty. Stephané Heulot, CEO bij Lotto, werd gepasseerd.
Daar zou dan ook meteen een intentieverklaring tot fusionering zijn ondertekend. Dit wil niet zeggen dat die er met zekerheid zal komen, maar het duidt perfect aan hoe concreet het op korte tijd is geworden. Beide ploegen hebben financiële zorgen en zouden zo de krachten bundelen om verder leefbaar te kunnen zijn. Al brengt dit uiteraard meteen de nodige vraagstukken met zich mee.
Lotto als leading team
Hoe zal de ploeg gaan heten, bijvoorbeeld? Daarbij lijkt de keuze op Lotto-Intermarché (mogelijk nog met intrede van Wanty) te zijn gevallen. Lotto zou bovendien ook de grootste macht blijven en optreden als paying agent. In se zouden zij Intermarché dus opslokken, wat meteen ook gevolgen heeft voor de renners.
Naar alle waarschijnlijkheid optredend onder het licentienummer van Lotto zullen de contracten van hun renners staande houden. Iedereen met een contract voor 2026 of langer, blijft dus aan boord (afgezien van afkoop). Dat ligt bij Intermarché anders. Het contract van de renners zal daar nietig worden verklaard, en zijn zij dus vrij om elders aan de slag te gaan.
Indien beide teams op dit moment zouden samensmelten zou er een kern ontstaan van 38 renners, als ook die van Intermarché aan boord worden gehouden. Sowieso onmogelijk want een WorldTour-team mag maximaal 30 renners aan boord hebben. Biniam Girmay zou alvast verkassen naar XDS-Astana.
Nieuwe bazen, nieuwe wetten
De volgende vraag is wie de touwtjes in handen zal nemen bij de nieuwe fusieploeg. Al lijkt het antwoord daar voor de hand te liggen. De gesprekken werden zoals aangegeven gevoerd boven het hoofd van Heulot, die sowieso al geen onbesproken reputatie heeft. Voor Jean-François Bourlart lijkt de weg dan ook vrij om CEO te worden.
In het geval van de nieuwe sportief directeur ligt die kwestie moeilijker. Daar zal een keuze moeten worden gemaakt tussen Kurt Van de Wouwer van Lotto en Aike Visbeek van Intermarché. Tot slot lijkt ook de fietsenconstructeur al bekend. Het contract van Cube bij Intermarché liep immers af, terwijl Orbea nog vastligt bij Lotto.
Op zeer korte tijd lijkt er dus toch best al veel in zijn plooi te vallen, al zal er uiteraard nog flink wat water door de zee moeten vloeien. Het recente verleden leerde ons nog dat een fusie van die grootorde tot stand brengen geen sinecure is, verwijzend naar de afgesprongen deal tussen Jumbo-Visma en Quick-Step.