Mathieu van der Poel is sedert afgelopen zondag terug in koers, en dat zullen we geweten hebben. Elke dag streed hij aan het front, zelfs in de tijdrit was dat verrassend genoeg het geval. Van der Poel werd knap zesde, hij liet zelfs enkele zogehete specialisten achter zich. Maar dat was geen toeval zo bleek.
In het geheim werk geleverd
Er was uiteraard die weddenschap met Remco Evenepoel, maar daar lag het zeker niet aan. Het kan de Nederlander een extra duwtje in de rug hebben gegeven, maar de echte waarheid ligt toch elders. Zo heeft Van der Poel immers toch flink wat werk gemaakt van zijn tijdrit, kwam hij na de wedstrijd van woensdag op te biechten.
“Ik ben er voor de eerste keer in mijn leven echt mee bezig geweest. Na de klassiekers zijn we naar mijn positie gaan kijken: ik ben een paar uur gaan testen in de windtunnel van Bioracer in Beringen”, wist Van der Poel te laten optekenen bij Het Laatste Nieuws.
Al was het nu ook niet zo dat hij continu met zijn tijdritfiets in de weer was. “Ik ben de voorbije maand een keer of zes gaan trainen met mijn tijdritfiets: dat is misschien niet heel veel, maar het is al zes keer meer dan normaal.” En bij iemand met zijn talent, werpt dat duidelijk meteen zijn vruchten af.
🇳🇱 Mathieu van der Poel dans la bosse ! #Dauphiné 2025 pic.twitter.com/9IV67dMSnH
— Dan 🇫🇷 🇪🇸 🇵🇹 🌍🎨🦊🐇🐝🎻☕️🫂 (@DureisseixD) June 12, 2025
Frustraties wegwerken
Van der Poel had trouwens een goede reden om toch wat meer werk te steken in die tijdrit. Namelijk eindzege in kleinere rittenkoersen. “Ik ben al een paar keer in de situatie geweest om mee te doen voor de eindzege in een rittenkoers. Niet hier, maar bijvoorbeeld wel in de Ronde van België. Het is dan irritant als je in de tijdrit wel de vermogens rijdt, maar nergens in de uitslag staat.”
Van der Poel won die Ronde van België wel in 2023, nadat hij in de tijdrit 4de eindigde. Maar het extra tijdritwerk had dus wel zijn redenen. “Ik heb er al te lang mee gewacht eigenlijk”, bedenkt hij zich. “Een paar jaar geleden heb ik in de Tour ook een goeie tijdrit gereden (hij werd 5de in 2021, nvdr) maar toen zaten we de avond ervoor nog aan mijn positie te sleutelen. Het is makkelijker en rustgevend om te weten dat je een goede basis hebt om daarop verder te gaan.”
Zou hij in de toekomst dan ook in het tijdrijden écht bij de toppers kunnen horen? Van der Poel denkt zelf eerder van niet. “Ik heb brede schouders, dat is mijn probleem een beetje. Remco is zowel op de gewone als op de tijdritfiets enorm aerodynamisch. Ik moet de balans vinden tussen aerodynamisch op de fiets zitten en vermogen leveren. Dat is een beetje spelen. Het is niet mogelijk om in de buurt te komen van specialisten als Remco. Maar ik wil er wel beter in worden.