De zaak rond de startverplichting voor het Belgisch kampioenschap wielrennen – en dan met name de keuze van Remco Evenepoel – blijft de tongen beroeren. Zelfs in Nederland wordt er intussen over gesproken.
LEES OOK: BK verder onthoofd: nog 7 (!) renners sturen hun kat
Een commerciële beslissingIn de podcast In Het Wiel laat Roxane Knetemann immers haar licht schijnen over het debat. Volgens de Nederlandse zou een startplicht op een nationaal kampioenschap op papier geen gek idee zijn. “Het heeft wel iets moois”, vindt zij. “Je geeft als nationale held iets terug aan het volk. En we zijn natuurlijk wel de sport van het volk”, alludeert zij wel op het Nederlandse vlak.
Toch plaatst ze ook kanttekeningen bij de praktisch uitvoering hiervan. “Of je wel of niet start, hangt niet alleen af van een reglement. Overal is wel een uitweg, ook in België. Ik heb bondscoach Serge Pauwels gesproken. Die startverplichting hangt samen met de start- en finishlocatie van het BK, dat in België wordt verkocht.”
Volgens Knetemann speelt dus ook de commerciële kant een rol. “Er wordt geld aan verdiend door de bond, met al die toppers in het pakket. Dat is op zich slim. Daarom zit die startplicht in België, ook om iets terug te geven aan je eigen land. Maar in de praktijk kan je dat omzeilen met een doktersbriefje.”

Gezichtsverlies voor Evenepoel?
En dat doktersattest is absoluut nodig om je als renner van die startplicht te ontdoen. Dat wist Massimo Van Lancker, directeur sport bij Belgian Cycling, al duidelijk te stellen. “Het BK op de weg is voor elke profrenner verplicht, ongeacht profiel of status”, liet die eerder al optekenen.
“Het reglement werd per e-mail aan de renners bezorgd. Wie niet kan starten, moet de juiste stappen zetten. Met een doktersattest ben je gewettigd afwezig en vervalt de sanctie. Zonder geldig attest is er sprake van onwettige afwezigheid en volgen er maatregelen.”
En dus zal er voor Evenepoel een attest nodig zijn, wil hij komende zondag gewettigd afwezig zijn. Alleen… de geloofwaardigheid is nu wel hélemaal weg indien hij daar mee afkomt. Dat weet ook Knetemann.
“Nu kan je dat eigenlijk niet meer doen, dat gelooft niemand. Al zal dat briefje er waarschijnlijk wel komen”, denkt de Nederlandse desondanks. “Ik denk dat Tim Wellens zondag ook ineens wat last van zijn keel zal hebben…”
Kevin De Jonghe