Puur op sportief vlak heeft Alpecin-Deceuninck absoluut geen reden tot klagen. Ook 2025 werd alweer een succesjaar. Toch zal de stress in de bestuurskamer ondertussen flink toenemen.
LEES OOK: Premier-Tech is grof wild: deze ploegen strijden voor co-sponsor
Donderslag bij heldere hemelDie stress is er eigenlijk al sinds het begin van het jaar, toen Deceuninck aankondigde dat zij zouden afzwaaien als co-hoofdsponsor. Een flinke financiële tik voor de ploeg, die dus op zoek moest naar een nieuwe hoofdsponsor.
CEO Philip Roodhooft nuanceerde dat verhaal afgelopen zomer wel: “Wat blijkbaar is weggevallen in de communicatie, is dat ze (Deceuninck, nvdr) niet weg zijn na 2025. Ze blijven aan boord, maar op welke manier, dat is nog niet afgesproken."
Echter bleek de zoektocht naar een nieuwe partner meteen een zware opdracht. "Er is niets tot er iets getekend is. Ik steek niet weg dat het moeilijk is en dat het soms frustrerend is”, nog aldus Roodhooft enkele maanden terug.

Zandloper loopt stilaan leeg
Intussen zijn we al midden november, maar van een nieuwe hoofdsponsor is nog steeds geen sprake. Even leek er iets op tocht. Wielerjournalist Daniel Benson opperde immers dat Premier Tech aan de zijde van Alpecin zou komen te staan. Dit wisten beide partijen echter meteen te ontkennen wanneer hiermee geconfronteerd.
Zo blijft de ploeg in moeilijke papieren zitten. Door de financiële onzekerheid zijn inmiddels al een flink aantal waardevolle renners vertrokken. Duidelijke gevolgen van dit verhaal, en zelfs met toekomstige ingrepen lijkt het nu te laat om alles recht te zetten. De tijd begint echter echt te dringen om die broodnodige financiële injectie voor 2026 veilig te stellen. Of zal Deceuninck dan toch nog – al dan niet tijdelijk – de reddende engel blijken?
Kevin De Jonghe