Mathieu van der Poel is één van de meest veelzijdige renners van het peloton. Hij combineert zijn liefde voor veldrijden en mountainbiken met topprestaties op de weg. In een gesprek met Sport Business Club ging de wereldkampioen dieper in op de rol van sponsors bij het uitstippelen van zijn programma.
LEES OOK: Roxanne geeft Mathieu van der Poel eerlijke liefdesverklaring
Tour blijft prioriteitVan der Poel benadrukt dat hij niet helemaal vrij is in zijn keuzes. “Uiteraard blijft de Tour de France een prioriteit in de ogen van sponsors,” legt hij uit. “Ook zij waarderen het dat ik een divers programma rijd, vooral fietsleverancier Canyon.”
De Nederlander keerde de voorbije jaren meermaals terug naar het veld en het mountainbiken, maar voelt zich ondertussen bovenal wegwielrenner. “De weg blijft veel belangrijker. Ik beschouw mezelf tegenwoordig vooral als een wegwielrenner, al keer ik met veel plezier terug naar de twee andere disciplines.”
Interesse in alle disciplines
Volgens Van der Poel volgen sponsors wel degelijk zijn volledige programma, ook buiten de Tour en de klassiekers. “In het mountainbiken en veldrijden zijn ze vooral aanwezig bij de kampioenschappen. Het is niet zo dat ze systematisch bij alle wegwedstrijden aanwezig zijn, maar ik weet dat ze alles volgen en er interesse in hebben.”
Voorjaarsklassiekers als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix blijven commercieel gezien het meest interessant naast de Tour. Toch is er ook in het veldrijden voldoende aandacht. “Daar zie je bijvoorbeeld VIP-tenten. Voor een winnaarstype als ik is er sowieso voldoende steun,” besluit Van der Poel.