Groot nieuws afgelopen week vanuit de Tour de France, al ging het dan voor één keer niét over de wedstrijd zelf. Zo kwam immers het bericht naar buiten dat de Belgische ploegen Lotto en Intermarché vanaf volgend seizoen zullen fuseren. Zit er al snel ook een tweede Belgische topfusie aan te komen?
LEES OOK: 'Biniam Girmay zorgt voor regelrechte sensatietransfer'
Nieuwe Belgische megafusie?Want na het nieuws over de samenwerking tussen Lotto en Intermarché gingen de gedachten ook meteen naar een mogelijke fusie tussen Alpecin en Quick-Step, nog twee Belgische ploegen die zeker niet het grootste budget hebben, én op zoek zijn naar sponsors. Dat geldt voornamelijk voor de ploeg van de gebroeders Roodhooft die straks Deceuninck zien vertrekken, en momenteel nog geen vervanger hebben.
Ook Patrick Lefevere had die geruchten opgevangen, en hoewel hij momenteel niet meer aan boord is bij Quick-Step, heeft hij toch een klare kijk op de zaak. Hij is meteen duidelijk in zijn column bij Het Nieuwsblad: “Een fusie tussen Alpecin-Deceuninck en onze Quick Step-ploeg, dat zal niet gebeuren”, klinkt het daar. Al werd er ook in het verleden al over gesproken.
“Het is geen geheim dat de broers en ik daar in een ondertussen ver verleden over hebben gepraat, maar het water was toen heel diep. Ik zag wel een constructie waarin Christoph en Philip mij op termijn konden opvolgen, maar vanuit hun hoek was er weinig animo en weinig urgentie om in zo’n verhaal mee te gaan.”
De zaken kunnen nu uiteraard anders liggen, zeker met Alpecin die dringend op zoek zijn naar financiële inbreng, zo beseft ook Lefevere. Echter ziet hij één – of zeg maar twee – obstakel(s) die een fusie (momenteel) in de weg staan: “Zolang Mathieu van der Poel op Canyon rijdt en Remco Evenepoel op Specialized zal een fusie er sowieso niet van komen.”
Goede zaak
Daarnaast gaf Lefevere uiteraard ook zijn gedacht over die nakende fusie tussen Lotto en Intermarché. Net als vele anderen ziet hij daar een positieve zaak in. De start oogt alvast correct. “Als ik alle verhalen mag geloven, zal Lotto eerste naamsponsor blijven, maar krijgt de nieuwe ploeg met Jean-François Bourlart wel de CEO van aan de overkant. Daar spreekt al een zeker evenwicht uit.”