Ook Mathieu van der Poel staat zaterdag aan de start van een nieuwe Tour de France, één waar hij grote ambities voor koestert. In de eerste week alleen al liggen er tal van kansen voor de Nederlander. Maar enkele dagen voor de start heeft hij wel een haatstorm ontekent op zijn eigen sociale media.
Lees ook: Van der Poel veegt hardnekkig gerucht meteen van tafel
Opnieuw een dik contractDe aanleiding is nieuwe luxedeal die Van der Poel wist te sluiten. Dat met FlyingGroup, een bedrijf gespecialiseerd in privévliegen. Via FlyingGroup kunnen klanten vliegtuigen huren om comfortabel en exclusief de lucht in te gaan. Als ambassadeur krijgt Van der Poel waarschijnlijk gratis of sterk gereduceerde toegang tot hun diensten.
Niet de eerste grote deal die Van der Poel weet te sluiten. Zo is hij onder meer ook ambassadeur van Lamborghini en zien we hem voornamelijk op de cross meermaals met een andere sportwagen pronken. Daarnaast heeft hij ook een samenwerking met Richard Mille, een peperduur horlogemerk.
Vanwaar komt die haat?
Maar deze laatste overeenkomst met FlyingGroup valt niet overal in goede aarde, en dat is een understatement. Zo wordt Van der Poel bij zijn bericht overladen met negatieve reacties naar aanleiding van deze deal.
“Ik bewonder je geweldig als sportman, maar je zou toch meer moeten nadenken aan ons klimaat. Je bent een rolmodel voor zoveel wielrenners”, schrijft er iemand. “Niets om over uit te pakken”, schrijft iemand anders. “Heb je ooit al gehoord over emissies en de klimaatverandering?”
Uiteraard speelt voornamelijk dat laatste een grote rol bij de grote kritiek van mensen. “Privévliegen is totaal onnodig en extreem slecht voor het klimaat. Dit is een voorbeeld van jezelf verrijken zonder ook maar naar de toekomst te kijken. Een zeer ontgoochelende beslissing”, klinkt het ook nog.