Het is alweer bijna tijd voor de Tour de France, en uiteraard zal ook Patrick Lefevere deze koers op de voet volgen, ondanks het feit dat hij intussen CEO af is bij Soudal Quick-Step. Het wordt dan ook uitkijken naar wat Tadej Pogacar weer allemaal uit zijn sloffen zal schudden, al valt op dat het bij UAE zeker niet altijd peis en vree is.
Vetes bij UAE
Indien Pogacar van de partij is valt er van achterklap niets te horen, zonder zijn aanwezigheid is het daar een wereld van verschil. We zagen het al enkele keren eerder gebeuren en ook in De Ronde van Zwitserland was het opnieuw van dat. Mikkel Bjerg zette ploegmaat Jan Christen op zijn plaats na een laattijdige aanval in de tweede etappe.
“Mooi om te zien dat hij goeie benen heeft, alleen jammer dat hij niet weet hoe hij óns moet helpen”, klonk het afgelopen maandag. Ook Lefevere weet dat het geen alleenstaand geval is bij UAE. “Het is niet de eerste keer dat zoiets bij UAE naar buiten komt. Vorig jaar gebaarde Joao Almeida nogal ostentatief naar Juan Ayuso tijdens de Touretappe over de Galibier. Die had kennelijk ook een beurtje te veel overgeslagen.”
Echter begrijpt Lefevere de frustratie van Bjerg wel. “Die is bij UAE gekomen met het idee de wielerhemel te bestormen, maar moet nu al een paar jaar genoegen nemen met de rol van knecht. Hij doet dat voortreffelijk, maar ik snap dat je dan vindt dat de niéuwe toptalenten ook maar eerst hun strepen moeten verdienen in dienst van de ploeg.”
Bijzonder onprofessioneel
Begrip voor de frustratie, maar geen begrip over de manier waarop de Deen dit heeft aangepakt. Ook in de voorgaande gevallen bij UAE bleek dit al een probleem. Lefevere hamert bij Het Nieuwsblad op het feit dat zulke zaken absoluut binnenskamers moeten blijven. Dat is alvast hoe hij het bij Quick-Step altijd heeft aangepakt.
“Opvallend is dat de frustraties daarover naar buiten komen bij UAE. In onze ploeg was de regel altijd: alle frustraties van de koers neem je eerst mee onder de douche. Alles wat dan niet weggespoeld is, mag je uitspreken, maar wel alleen op de bus. Nooit in de media. Dat wel doen, is hoe dan ook niet professioneel”, zet Lefevere de puntjes op de i.
Zoals aangegeven is van al die intriges geen sprake als Pogacar van dienst is. Ziet ook Lefevere: “Het helpt dat Pogacar baas boven baas is. In de koersen waar hij rijdt is de hiërarchie altijd duidelijk. En het helpt ook dat iedereen een dik contract heeft. Daarvoor zet een coureur zijn persoonlijke ambitie al sneller opzij.”