De UCI grijpt in na jarenlange roep om meer veiligheid in het peloton. Vanaf augustus worden in enkele nog niet nader bepaalde koersen testmaatregelen ingevoerd die het gebruik van zware versnellingen aan banden moeten leggen. De beslissing komt er mede onder druk van enkele toppers uit het peloton, onder wie Wout van Aert. Maar of de maatregel effectief zal zijn, daarover heerst verdeeldheid.
Beperking op 54x11
Volgens een officieel UCI-memorandum dat op 1 juli zal verschijnen, wordt er een testperiode opgestart waarin renners niet zwaarder mogen trappen dan een verhouding van 54x11. Dat moet vooral in afdalingen leiden tot minder risico’s en dus meer veiligheid. In welke wedstrijden precies de maatregel zal gelden, blijft voorlopig onduidelijk. Wel wil de internationale wielerunie na afloop "de relevante data analyseren en feedback verzamelen van alle betrokken partijen".
De testmaatregel is opvallend, want het gaat om een technisch ingrijpen op het materiaal — iets waar renners en ploegen doorgaans liever zelf de hand in houden. Toch is het geen toeval dat de maatregel er net nu komt.
Spoke to one expert on the UCI's plans:
— Dnlbenson (@dnlbenson) June 19, 2025
'The science makes the proposal absolutely comical. It will have no impact whatsoever. It’s simply a very poor understanding of the physics.' https://t.co/K8sLN2acrC
Van Aert steunt plan, experts twijfelen
Wout van Aert liet zich eerder dit jaar nog uit als een duidelijk voorstander van versnellingbeperking. “Ik ben ervan overtuigd: als je in die afdaling met versnellingslimiet zit, kan niemand nog opschuiven”, verklaarde hij tegenover Sporza. “Nu zijn de versnellingen zo groot dat je toch denkt aan inhalen.” De Belg doelt daarmee op situaties waarin het peloton met hoge snelheid een gevaarlijke afdaling induikt, wat de kans op valpartijen exponentieel verhoogt.
Toch klinkt er ook veel scepsis. Volgens sommige fysici is het plan vooral symbolisch en mist het wetenschappelijke onderbouw. “De wetenschap maakt dit voorstel ronduit lachwekkend,” klinkt het bij een anonieme expert in Het Laatste Nieuws. “Het zal geen enkele impact hebben. Het is gewoon een heel gebrekkig begrip van de fysica.” Een versnelling van 54x11 blijft namelijk nog steeds stevig genoeg om snelheden boven de 70 kilometer per uur te halen.
Toch is het signaal van de UCI duidelijk: veiligheid primeert, ook als dat betekent dat heilige huisjes — zoals de vrije materiaalkeuze — deels moeten sneuvelen. De testfase zal uitwijzen of deze ingreep meer is dan een symbolisch gebaar. Wordt ongetwijfeld vervolgd.