Een zucht van opluchting ging door de rangen van Visma | Lease a Bike. De UCI heeft groen licht gegeven voor een technologisch speeltje waar de Nederlandse formatie al langer van droomt: de VitalPro ademsensor. Gemaakt door startup Tymewear, geprezen als de “volgende grote doorbraak”. Het apparaatje moet in koers realtime data leveren over het ademhalingsgedrag van renners. En dat is, volgens insiders, revolutionair.
Een ademsensor met impact
De VitalPro-sensor is ontworpen om ventilatiegegevens op het hoogste detailniveau te meten – en dat niet in een steriel laboratorium, maar in volle koers. Volgens Tymewear is het de eerste draagbare sensor die betrouwbaar kan analyseren hoe het lichaam écht reageert onder wedstrijdstress.
En laat dat nu net zijn waar Visma | Lease a Bike naar op zoek was. “Dit zijn inspanningen die je niet kunt nabootsen op een roller of in een lab,” aldus Head of Performance Mathieu Heijboer. “Het laat ons toe om op individueel niveau te begrijpen hoe renners fysiek én mentaal lijden tijdens de koers.”
Van geheim wapen naar officieel toegelaten technologie
De sensor zat al verstopt onder de shirts van enkele Visma-renners tijdens eerdere ritten, maar moest tijdelijk opgeborgen worden nadat de UCI zijn goedkeuring nog niet had uitgesproken. Nu is die er dus wél, en kan het team de technologie weer uit de kast halen – officieel dit keer.
Tymewear-CEO Arnar Larusson is opgetogen. “Een betrouwbare ademsensor kan net zo’n grote doorbraak zijn als de hartslagmeter in de jaren ‘70. Misschien zelfs groter,” klinkt het ambitieus. De sensor belooft niet alleen informatie over conditie, maar ook over hoe een renner presteert onder druk, bij stressmomenten of na herhaalde inspanningen.
Niet enkel voor wattages en hartslagen
De VitalPro vult een blinde vlek op in de huidige trainingsdata. Waar vermogens- en hartslaggegevens beperkt zijn tot fysieke output, geeft ademhaling inzicht in interne belasting. Volgens Visma | Lease a Bike opent dat deuren voor training op maat, mentale begeleiding én wedstrijdinzicht.
“We gaan het in de Tour de France zeker gebruiken,” bevestigt Heijboer. “Voorlopig alleen om data te verzamelen en ervan te leren. Het gaat ons helpen de belasting beter te interpreteren en straks ook de juiste keuzes te maken in de koers zelf.”
Peloton op een keerpunt?
Nu de UCI de technologie heeft goedgekeurd, is de weg vrij voor bredere adoptie in het peloton. De vraag is niet of andere teams volgen, maar wanneer. En of dit – net als de vermogensmeters, hartslagdata en aerodynamische optimalisatie eerder – het koersverloop straks opnieuw gaat hertekenen.
Wie als eerste leert om de adem van zijn renners juist te lezen, zou wel eens met een nieuwe troef in handen staan in de eeuwige zoektocht naar marginal gains. En Visma | Lease a Bike lijkt daar alvast een flinke voorsprong in te hebben genomen.