Het gaat voorlopig maar moeizaam voor Wout van Aert in De Ronde van Italië, een gevolg van de ziekte die hij opliep een week voor de start. Het is hopen op (snelle) beterschap, want om mannen als Mads Pedersen het hoofd te bieden zullen de benen een flink stuk sterker moeten worden.
Van Aert als pionier
De Deen is op dit moment heer en meester in de Giro. Met drie ritoverwinningen en de roze trui om de schouders bepaalt hij het gebeuren in Italië. Ook in het voorjaar was Pedersen al ijzersterk, en eigenlijk nu al enkele jaren op rij. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ze bij Lidl-Trek absoluut verder wouden met hun kopman. En die gedachte bleek vice versa.
Sterker nog: Pedersen tekende bij Lidl-Trek een contract tot het einde van zijn carrière. Dat in navolging dus van Wout van Aert, hij tekende vorig jaar al een soortgelijk contract bij Visma-Lease a Bike. Trendsetter, pionier. “Dat hadden we niet gedacht, dat we een trendsetter zouden worden”, aldus Jef Van den Bosch, de manager van Van Aert.
"Ons contract was uniek, maar ik stond er niet bij stil dat het op zo'n korte termijn al navolging zou krijgen. We zien wel dat onze contractverlenging andere ploegen tot nadenken heeft gestemd. En dat de renners ook bereid zijn om hier in mee te gaan”, ziet hij bij Sporza een nieuwe wind waaien in het contractgebeuren.
Skål! 🍾@Mads__Pedersen has signed a new contract with Lidl-Trek that will run until the end of his career 🤝
— Lidl-Trek (@LidlTrek) May 14, 2025
📰Read more: https://t.co/EqcL1gLrG2 pic.twitter.com/9V7cVsnuaX
Eieren voor het geld
Al zal dit toch niet zomaar voor iedereen zijn weggelegd. Het vertrouwen moet – langs beide kanten – bijzonder groot zijn. Lees: van de renner moet worden verwacht dat hij prestaties kan blijven leveren. Dat kunnen alleen de echte toppers zeggen. Mannen als Pedersen en Van Aert dus. "Hun verhaal is gelijklopend, ja. Het gaat uiteraard om renners die al een hoger salaris hebben en een palmares bij elkaar gereden hebben."
Langs de andere kant kiest de renner in kwestie voor financiële zekerheid, maar tegelijkertijd laat hij mogelijk ook een dikker contract liggen in de toekomst. “Maar stabiliteit is hen meer waard dan centen”, aldus Van den Bosch. "Er zullen altijd betere financiële mogelijkheden zijn of geweest zijn.”
Risico's blijven aanwezig
Het gevaar bestaat er toch in dat één van de twee partijen uiteindelijk toch bekaaid achterblijft, ook al is het risico met dit soort renners miniem. "Er hangen zeker consequenties aan vast, maar dat is een bewuste keuze. Alle partijen spreken op een hele correcte manier met elkaar en iedereen kan zich uiteindelijk perfect vinden in zo'n akkoord."
Er blijft dus wel een risico aanwezig, zelfs bij een Van Aert of Pedersen, maar het vertrouwen geeft de doorslag, eindigt Van den Bosch. "Natuurlijk wel, maar ik ben er heilig van overtuigd dat zo'n contract enkel bespreekbaar is als renner en ploeg elkaar door en door kennen."